Per Dahlgren

Har inte varit så mkt aktivitet här på sistone, vart fullt upp med nya hästen, men de övriga knallar på. R hoppade för Roffe i torsdags och kändes superfin i språnge, runda och fina, samt taggad! Nu kan jag lite lite mer på honom mot titthinder, för han litar på mig!

Men till huvudsaken - igår och även idag är det kick-off med VRK för Per Dahlgren på mitt förra stall Lilla Lundby. Ska strax iväg igen, men tänkte ta lite om gårdagens pass som jag är mkt nöjd med!

Framridningen var lång, och man fick god tid på sig med Per, han tog sig tid och synade alla ekipage ordentligt. Mycket i trav och galopp med att lösa innersida, eller som Per sa, stretcha utsida och försätta hästarna lite ur balans på de sättet - de ska jobba själva! Sjukt svårt att nästan tillåta en förböjd häst på lite volt utan att pilla i yttertygeln ;) Även varierad ställninge på långsidorna. T gör detta galant, så jag fick order om att våga tänja gränsera hela tiden - ändra tempo, mer galopp, ändra och testa och utmana! Det blir lätt att jag myser på i det "fina och tråkiga" som Per sa, vilket är väldigt mysigt så då är det svårt att vilja ändra, men när jag kom på mig själv så blev det bättre och T lossnade superfint efter framridnigen!

Vi började trava fram över 13 travbommar, här gav Per ett supertips som jag ska träna på: variera ställning över den långa travbomsserien för att komma åt ryggen på dom ännu mer - utan att de ändrar rakriktningen och börjar svaja. Att man inte tänkt på det innan?`
Bommarna blev sen en serie, trav in - kryss, 1språng, kryss, 1språng och kryssoxer ut. Här fick jag träna på min sits, att tänkte tårna ut och hälen ner lite innan hindret (kommer gärna lite på tå i avsprånget) samt att inte komma ner mellan hindrena. Jag är för snabb ner så det blir lite flaxigt nästan. Så upp med rumpan och sen kontakt med Ts mun hela tiden över hindrena och mellan - dvs, jag fick tänke "ingen eftergift" men följa med och hela tiden "känna hans mun". Kändes mycket konstigt att inte ge eftergift så som jag är van, men resultatet? T hoppade upp sig något så grymt! Jag gav mig själv en käftsmäll, så mkt hoppade han upp!
Andra serien var bom, 2 språng, räcke 3 språng lite fräscha framåt och sen oxer ut som höjdes men ffa breddades efter hand.  Här var det samma tänk, ut med tårna, ner med hälen, lätt i rumpan och kontakt med munnen. Per la en snebom över oxern i slutet för att få hästarna att hoppa ut lite mer (tror jag), och äumm..jag flög. T tog ett fantastiskt språng så t o m Per sa "fick du flyga nu?". Japp, det fick jag!

En annan roliga sak som han sa, förutom det faktum att T var en väldigt välskolad häst, var att efter första språnget i den första serien när oxern blivit lite högre så T började hoppa lite mer var "Han hoppar precis som sin pappa Passepartout". Så himla häftigt!! jag vill verkligen verkligen visa honom för Erik Berggren (har ridit mkt för honom tidigare) och se  vad han tycker. För det är fler som tycker att de är lika!

Nä, nu på't igen!

T vs Passepartout  vad tros? (bilden lånad från Eriks hemsida)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0