Klättrat!

I går var det full rulle, red ut på T och R, mkt travjobb på golfbanevägen. Flyttade sidvärts på vägen fram och tillbaka samt som serpentinbågar för att mjuka sidorna på dom, runda runt innerskänkel och mkt för sitsen. I galoppen blev det mkt tempoväxlingar på T som var lite hängande i handen - vill ha honom mer på rumpan med lätt hand, så tempoväxlingar med bara sitsen blev det. Lossnade fint efter ett tag. På R blev det mer konditionsträning i galoppen, gjorde tempoväxlingarna där i traven nedsuttet för att träna sitsen lite. R var taggade och ville helst galoppera lite fortare än vad han fick, hehe.

Plopp tömkörde jag på banan. Tror hon har fått mugg eller ngt på vf, hon har ett dumt sår i karleden där och är svullen och lite varm i det benet. Totalt ohalt och det går ner så fort hon rör på sig, så inget farligt tror jag utan vi kör på (ingen puls heller för övrigt, eller varm i hoven. Hon ömmar bara runt såret så tror det är det). Sen har jag svårt att få henne att galoppera på töm/longering. Någon som har något tips? Ser nästan ut som om hon inte hittar egen balans eller så, och bara slängtravar, galopperar några steg, slängtravar igen... Vill inte jaga henne med longerpisken...

P tog jag till ridhuset, travade runt och flyttade mkt bakdel på diverse sätt - bland annat genom att tänka en volt till ett fyrkantsspår och flytta rumpan ut i varje hörn. I galoppen galopperade jag bara runt i bra takt och tempo och fokuserade på att ha honom rak, och fri i innerbogen - ställde utåt på långsidorna så innefram fick komma upp och fram ordentligt. Kändes fin och frammåt :)

I dag så tömkörde Rs ägare honom, plopp fick vila, och P och T fick en klättertur. ÄNTLIGEN kan man börja klättra igen! Världens bästa speedpass när man har lite små bråttom - trav på grusväg dit, upp och ner ett par gånger (det är branta backar!) och sen trav hem. Klättring är super för rygg och rumpa, och det märktes att det inte hade gjort det på ett tag, för de flåsade rejält. På T märker man att han blir trött när han inte orkar hålla emot sig själv i nedförsbackarna (hans långa bakben skjuter på rejält nämligen). Men 4 ggr upp och ner blev det. Dock tappade P en sko på vägen hem så imorgonbitti blir det hovslagare för honom (han skulle ändå skos på måndag..).
Idag har jag dessutom sprungit 5,5 km, vilket har gjort att jag klarat av veckans mil på endast 2 gånger (körde 4,5 sist), så vi får se vad jag hittar på på söndag. Kanske blir lite i backen upp och ner, vem vet :)

I morgon får alla hästar vila, jag jobbar hela dagen och är upptagen på kvällen.

Sen i helgen är det kurs för Sten Lindgren på Brantshammar, på lördagen tar jag T och sen ska plopp få vara med och få lite rutin på söndagen samt att jag rider ett pass på R oxå.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0