Hoppning i ridhuset

Var iväg till ridhuset och hoppade med T och P igår. P hoppade inte så mycket, men han travade travbommarna superbra och sen tog vi även ett 50cm block i farten när vi galopperade - kul sa P!!

Hur som haver, så hade jag en linje på medellinjen enligt följande:
 - Trav in (travbom 2,5 m), sen 3 (3m mellan varje) studs - 1 (6) galoppsprång till ett räcke - 2 galoppsprång (9m) till en oxer (var ett räcke i början). Har refererat den här övningen till 3,6,9 förrut men nu hade vi fler studs in.

I början lade jag ner alla bommar som travbommar, men inte direkt efter varandra, utan kanske 3,4,5 st sen några meters uppehåll, sen ett par till osv. vilket gjorde att man fick vara ännu mer noga med takten efteråt, så att de inte sprang iväg efter travbommarna. P skötte sig så himla bra! Han var superlätt i handen hela tiden och kändes lätt i kroppen, fick igenom halvhalterna innan perfekt så han liksom gungade över travbommarna och kom inte "fel" en enda gång! Så himla fin kändes han! T gick oxå jättebra, hans ägare red honom och hon fick till takten riktigt bra. Och när takten blir bra hamnar dom i rätt balans in, över och ut ur bomserierna och då blir allt så himla lätt!

Jag varierade lite sen, när T höll på  över bommarna travade jag runt och när han vilade galopperade jag och P, och även över ett litet 50cm block som stod längs långsidan - det var riktigt kul tyckte han! Men han kändes lika lätt i galoppen (inte alls "tung" i framdelen som han ibland gjorde förra vintern då jag satte igång honom). Han galopperade på i exakt den fart och takt jag vill he, gungigt var det och var extra noga med att kolla att han spårade på långsidorna - gäller att passa på när man ha speglar - och det gjorde han! Lite att han skjuter in rumpan i vä varv, men då får jag vara nog med mitt skänkelläge och händer (lätta!) samt tänkte lite förvänd sluta så ordnar det till sig!!

T fortsatte sen med att först travhoppa studsen (hade galoppat lite över blocket även han), sen byggde vi upp serien allt eftersom. Piloten var jätteduktig, och meningen med serien är att "inte störa" vilket gick bra, hästen får backa av/ta i själv! Jag tog några språng i slutet (inte med studsen), och oxern var väl 90 cm i slutet samt att vi breddade den likadant så han fick hoppa ut lite med bakben och rygg vilket kändes super! Skönt att känna att han "tar i" nu, det stampar lite mer i bakbenen på honom nu! Härligt!

R fick en skrittpromenad samma dag, och idag har alla hästarna vilat pga vädert (longerade G lite lätt, men varken hon eller jag njöt utav det..) - det var ju full snöstorm ute hos oss, höll knappt på att ta mig hem....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0