Koner, volter och serpentinbågar!

Igår så fick T och R en uteritt tur, T tog jag ner till parken och hittade en raka där vi övade galoppfattningar och avsaktningar samt att flytta lite från sida till sida i galoppen. Gick bra efter ett tag när han slappnade av ordentligt, och framför allt -höll tyst! Han tyckte väl han var ensam och övergiven, vilket innebar att han sprang omkring och gnäggade konstant. Tror det var sisådär populärt kl halv 9 på morgonen...
R gick jag ut och klättrade med, han kändes pigg och fin, men på hemvägen hade vi solen i ryggen, och då undrade han vad det var för konstig läskig skugga som hela tiden hängde efter framför honom ;) Knashäst!

P åkte jag iväg till ridhuset med, pappsen var inte med så det blev inga hinder, men väl koner och en bom! Kom i mitt stilla sinne på en riktigt bra övning för mig och P, som tränar både styrka, noggrannhet och lösgjordhet!


Jag ställde ut koner dels i hörnen för att inte slarva med hörnpasseringarna, och sedan lite innan för kvartslinjen (se de blå runda prickarna), och mitt över medellinjen la jag en bom. Sedan varierade jag, först i trav men sedan  i galopp, att rida volter genom konerna och över bomen och variera storleken på dom (se de blå cirklarna) och var noga med vägen, att han spårade, takten på den lilla volten (går det för fort kommer det inte funka ordentligt!), och att jag var med i kroppen när han svängde - ffa min vänsteraxel. När det funkade följde jag spåret och red serpentinbågar i olika storlekar, började med mindre bågen, ett varv där och sedan in på volterna fast från andra långsidan, sedan ett varv på den större skarpare serpentinbågen, och sen in på volterna igen på den andra långsidan. Gjorde samma mönster sen i galopp, och då fick man verkligen sätta honom på rumpan i den lilla volten, men i vänstervarvet fick jag vara noga med att han inte föll in och tappade spåret samtidigt som att han drev på med ytterbak. Volterna, "lilla" serpentinbågen 1 varv, volterna, "stora" serpentinbågen 1 varv, volterna. Skulle tippa på att volterna mellan konerna och den över bomen var 15, 10 och sen kanske 5-6 m i diameter. 
Han kändes riktigt fin och svängde på runt och mjukt och spårade. Varierade upp lite i tempo när jag gick ur volterna oxå och ut på bågarna. Kvittot brukar alltid komma när jag travar av, hur pass lösgjord han blev. När han är riktigt kommer han långt ner i formen, höjer ryggen och travar med lugna aktiva steg. Det var inga problem att ändra takt eller tempo med hjälp av lättridningen i avtravningen, och han ändrade inte formen heller då utan var kvar i lång och låg!

Tyckte detta var en mycket bra och enkelövning, som är lätt att anpassa till olika svårighetsgrader (volterna och serpentinerna) och som kräver att man framförallt är noga med vägen hela tiden vilket konerna hjälper till med, sen kommer formen automatiskt på hästen! Koner är helt klart underskattat!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0