Hoppning no 2

Dagens andra hoppning var en Annica träning på Lilla Lundby med R. Det är mkt gymnastik nu i början där, vilket var nyttigt för honom, idag var det mycket serier med studs samt lite avslutande högre hinder ut.

I början när vi red fram delade vi upp ridhuset på mitten och red som en stor volt - fast fyrkantspår, dvs hörnpasseringar i trav och galopp där vi skulle första flytta hästens bakdel utanför spåret (vi red lite innanför) i trav och sedan med lite tagen bakdel, dvs rumpan in, i hörnpasseringarna och nästan "sätta dom lite på baken". På raksträckorna imellan varierade vi lite med tempoväxlingar. Gjorde likadant i galopp, men då bara med tagen bakdel och nästan ett litet piruett tänk där bakbenen ska vara snabba snabba i svängen och sen gasa framåt - utan att hästen blir längre. Man kan säga att man ska känna hur bakbenen kommer in under ryggen på hästen och skjuter ifrån. Häftig känsla när man får till det! R gjorde det fint, blev mycket avslappnad om än under protester när man skulle samla lite med tagen bakdel. Men de får han ta. Blev riktigt fin efteråt, och kom bra fram för skänkel. Sen började vi på serierna, se skissen (återigen, en paint-variant. tunna sträck räcke, tjocka oxer, röda block och blå streck fick bli kryss. lila streck är bom på marken):

Vi började på den vänstra långsidan, trav in och sedan räcken med plank överst och 1 språng mellan. R gjorde det riktigt fint, och enkelt. På den högra långsidan var det även där trav in, sen 2 raka studs - 1 språng till en oxer - 2 språng till ett räcke. Ju högre det blev ju trängre blev det sista avståndet, jag parerade med några "hooow" eller hur det nu låter, vilket räckte för att han skulle korta upp sig lite. Men man fick själv vara noga med att komma ner och räta upp sig efter oxern.
På serien på diagonalen var det galopp in mot 3 studs-saxar, sedan 16 m fram till oxer. 4 normala språng när det var lite lägre, och såklart kortare ju högre det blev. Sista sprången lät jag honom vänta av lite själv mot oxern (det låg på ca 130 då), men då var han i lite i bakbommen och tog inte ut språnget helt i luften, så sista språnget tog jag själv tillbaka honom lite mer efter studsen så han fick mer plats framför oxern. Nästan så jag fick ett framåtläge fast inte, mer att han fick plats, men då kunde jag lägga till skänkel lite mer innan och då hoppade han upp och ut hela språngkurvan ordentligt!! Riktigt fint språng! Pappsen filmade även här, så snutt kanske kommer!

Vad jag sett av dagens filmer är att min sits i markarbetet är mycket bättre, måste bli mer avslappand i armarna bara och följa med mer dom mer, annars är den stadig. Däremot falerar den när hindrena blir högre, då försvinner mitt annars hyffsat stadiga överliv och det blir lite "rekyllstuds" efter hindret i landningen. Måste bli stadigare där och i mitt skänkelläge när hindrena blir högre, framförallt över oxrarna. Läxa!

glömde skriva att efter serierna på långsidan så gick vi in på volten och hoppade blocken där, 1 språng mellan :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0