Dressyr, massage och hoppning

Igår red jag P för Anna, tränade mkt på att lösgöra de i innesiden dvs rid mkt motställd och låta de ta för sig med innerbenpar/bog på både rakt och böjda spår (volter) i både trav och galopp men att de ska behålla samma takt. Red även över travbommar upp på medellinjen och sen skänkelvikning ut till spåren, och sen även på liten volt och hoppad elite småblock. P kändes superfin, lätt och framåt. Han blev inte flåsig eller ngt men han var lite trött i bakkärran i slutet. Det komiska är, eller komiskt och komiskt, men när man mest rider ute så får man ett helt annat tempo i hästarna, så förra året fick jag "skäl" för att jag red för fort och att P inte hann med med benen. I år har jag fokuserat mer på takt och tempo, att han inte får springa iväg ute, vilket har gjort att jag nu får gasa! Woho!
R skrittade ut i skogen igår med hans ägare.

Idag så fick P och R massage på fm, Mona tyckte de var jämnare i sidorna dvs mer jämt musklade och att de generellt kändes fina. P var lite stel, men mkt var träningsvärk från igår. R kändes oxå fin, inget i bakkärra eller bogar ( inte mer "än vanligt"). Däremot höll Mona med oss om att Rs sadel inte ligger bra, den ligger an manken för mycket och hans rygg vilket innebär att han inte kan muskla sig ordentligt där, ffa över ryggen där han behöver. Jag har ridit honom i min sadel nu sen december typ, och jag tycker redan att han är "biffigare" över halsen samt mer avslappnad i början.

På em fick R följa med till ridhuset med T och vi hoppade lite, lite travhoppning, småblock på volt och sen så stod det två serier uppställda som vi utnyttjade. På ena långsidan var det räcke-räcke-oxer med 1 språng mellan varje, och på den andra räcke-räcke-oxer med 2 språng mellan räcken och 1 mellan räcke och oxer. Ställde ut lite koner och en minigrind som marklinje för Rs skull så han får en liten dos av "titt-hinder" varje gång. T bryr sig nada om sånt. Men båda hästarna hoppade fint (runt 90-1m) och med bra stuns, vilket kändes lovande! Och T börjar få fina mag och rumpmuskler nu - studs och serier är grejer det!

Den här snusmulen fick nöja sig med massage och ett äpple idag!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0