Hoppträning AJS

Idag var vi iväg med R till Lilla Lundby för att hoppa för Annica. Passande nog så var det banträning på schemat, passade oss perfekt att få känna på "flytet" igen efter en vinter bestående av studs och bommar. Lätt att man glömmer bort banhoppningstempot mitt i allt styrkejobb, vilket gör att man kanske rider i lite undertempo och då istället kan få känslan av att hästen "kastar sig iväg" efter/innan hinder eller att man "kommer fel" oftare. Därför är det nyttigt att bara ibland sätta upp ett räcke eller en oxer och rulla på över det för att hitta rätt hopptempo som man har inne på tävlingsbanan.

R kändes iaf fin, pigg och taggad. Vi fick rida fram själva, rullade lite över små block och sedan hoppade vi fram gemensamt över ett räcke och en oxer, fick en bana med instruktioner av Annica och sen var det bara att köra på. Ungefär som en framridning fast med coach. Banan gick som följer:



Banan kändes bra, lite vingligt ibland men det är nog lite att vi måste komma in i det lite mer. Under hinder nr 2&6 låg det en vattenmatta som han hoppade bra! Lite spänd första gången, men andra gången inga problem. Hinder nr 7&10 var en murdel under, och ett pland i hinder nr 3. Hinder nr 4 ska föreställa en trippelbarr.
Fick order om att vara mer noggrann ut ur svängarna efter hindrena så att det är jag som mer balanserar av hästen in i kurvan, och inte att jag ska lite på att mina äldra hästar lite gör det åt mig. Måste börja tänka på det mer nu inför framtiden. Annars tyckte Annica att R såg fin ut, och att jag väntar ut honom inför hindret när han tittar till, och bara sitter still och håller om skänkel - då slappnar han av och hoppar. Känns lite som om att jag litar på honom mer nu när jag gör så än i början. Men banan kändes fin som sagt, fick bra distanser och avsprång till alla hinder samt hade en bra rytm. Red på 6 språng på 7-8 linjen för att jag inte ville komma in i kurvan för snabbt till sista linjen och förstöra den vägen. Hade det varit säg en bed. A:0 på tävling alt. en omhoppning så hade jag tagit linjen på 5 språng, men det är inget jag kände att jag just idag behövde träna på.

T och P fick en 50 min promenad idag, ska tömköra dom lite kort imorgonbitti samt skritta ut på R.

Har varit och köpt ett nytt träns idag, ett GG med ngt klinkersmetallliknande på pannbandet, T har ett sånt fast brunt, detta är i svart. P kunde nästan ha det, alla remmar gick runt förutom själva nosgrimmeremman (inte snokremmen, den andra). Så - nytt träns i cob blev det. Hittade ett gammalt brunt hemma oxå, T kunde ha det så det borde funka det med - bra att man aldrig slänger saker ibland haha! Måste köpa nya bakskydd oxå. Kan ni nu lista ut vad det är som händer?! ;)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0