SvRF debatten - min tolkning

Som alla andra upprörda häst människor ger jag mig oxå in i debatten mot SvRF som har satt sig själva i en djup sits. Som de flesta andra som bloggar så håller jag helt med om deras åsikter om loggorna och storlekarna, det är väl iofs bra att de har ändrat lite. Så här fattar jag det:

 - tom NATIONELL tävling är det tillåtet ÄVEN för ICKE-SPONSRADE ryttare att bära logotyper (en gång/plagg) t o m samma strl som för sponsrade ekipage (20x10 på schabrak, 7,5x10 på luva tex). 

 - Det avser inte sadel/benskydd (bra där, eftersom det Thomas sa första gången att loggor på sadel inte syns då man sitter över de - har han suttit i en sadel själv på sista tiden?? På Prestige sitter de på bakvalvet, CWD, BD på kåpan... Vilken typ av sits skulle vi ryttare ha haft då?)

- Det avser inte fritids/överdragskläder (bra - min ridkavaj hade annars varit ett överdragsplagg helt enkelt. och Hjälmen en mössa.)

-Det avser på tävlingsarenan, och inte området runt om (parkering och dyl. Men här är jag lite osäker dock om jag tolkat de rätt)

 - From nationell, dvs på INTERNATIONELL nivå, så får SPONSRADE ekipage bära logg-strl på 20x10 mfl. Men ICKE-SPONSRADE ekipage får end. ha logg-strl på 3x1 cm.

MEN - här stöter de på ett problem!! För att FÅ TÄVLA INTERNATIONELLT över huvudtaget i Sverige MÅSTE DU HA ett av SvRF GILTIGT SPONSORKONTRAKT!
Med andra ord har den senaste regeln ingen betydelse! Och SvRF har verkligen sett till att man inte ska kunna ta sig till toppen för egen maskin. Bra gjort, ni som vill bredda ridsporten, få en bredare trupp och satsta på alla.

Nytt för mig var att jag även läste att det finns viktregler för benskydd på hästar from 8 år - 500g per ben. Veredus benskydd väger, vad jag läste ngn stans, 425 g st. Inte mycket kvar för boots då. Noterade även att nummerlappen ska vara minst 5x10 cm stor, annars kan böter på 100:- utfärdas...
Något positivt var att de utökat antal träns man får rida på i dressyren, Micklan tränsen från Rambo är nu godkända att rida på - Bra gjort, ett steg där man faktiskt följer utvecklingen istället för att hålla den tillbaka.

Men. Egentligen. Som många säger har en del utav dessa regler funnits en längre tid, men man har nu anpassat den till FEIs regler, "förtydligat" dom (ha! vi vet nog alla vad vi tycker om dessa..) Men om de nu funnits länge, har någon utav er därute åkt dit för regelbrott på logg-storlekar?! Personligen så är jag förvånad att Fack-handeln inte har reagerat på denna storm (eller har de det? Är det därför de ändrar men inget säger?). För minskandet utav logger ger dom minskande reklam eftersom annars måste de sponsra en jädra massa ryttare för att få synas. Vart är fackhandeln i denna debatt? helt enkelt. 
Och är de inte viktigare, som Sara skriver, att vi ser till hästens bästa istället för att bry oss om vad vi har på oss för kläder? Är det inte viktigare att ha en bra veterinär på tävlingsplatsen och ge bidrag att alltid ha ambulans i närheten ifall ryttare gör sig illa akut?!

Det finns andra prioriteringar att göra än att begränsa möjligheterna för oss tävlande. Utveckla istället för att veckla in allt i konstiga termer som uppdagar till fler än en(1) tolkning. Jag förstår att ni vill anpassa vårt TR till FEIs regler, för att vi inte ska bli chockade när vi tävlar utomlands (vilket ni även sett till att minskat möjligheterna för om man inte har sponsorkontrakt godkänt av SvRF), men hur mycket är applicerbart i vårt land med vårt levnadssätt där sponsring (annat än från föräldrar typ) känns mindre vanligt?

Min åsikt på det hela.


(jag förstår på ett visst sätt grejen med sponsorkontrakt. Man vill ha en pengagaranti på något sätt. Men ändå. Det delar verkligen upp i "vi" och "dom", vilket känns.. fel.)






Kommentarer
Postat av: PATRICIA - vinn en design!

Hej nu har jag äntligen en bloggdesign tävling igen på bloggen. Eftersom det va så populärt senast så kör vi igen. Vinnaren vinner en design gjord av mig där du får bestämma allt.



Gå in och anmäl dig här: http://ponnynceline.blogg.se/2011/december/bloggdesign-tavling.html#comment



Lycka till! :D

/ Patricia & Celine

www.ponnynceline.blogg.se

2012-01-02 @ 10:39:15
URL: http://ponnynceline.blogg.se/
Postat av: mollie

fin blogg!

2012-01-02 @ 11:34:25
URL: http://molliejosefina.blogg.se/
Postat av: Julia och Emma

Hej! :D

vilken fin och intressant blogg du har! :) vill du bli länkad i alla våra inlägg under en vecka och därmed få fler besökare till din blogg?! Ta en titt på denna länken då: http://nohorsenolife.wordpress.com/2012/01/04/veckans-blogg/

Tack för din tid!

Kram Emma och Julia

2012-01-04 @ 21:07:56
URL: http://nohorsenolife.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0