Tävlingsrutiner - framridning

Hur rider ni fram era hästar till tävling?

Jag tillhör den katergorin som inte vill sitta och "vråltrimma" mina hästar varken på tävlingsdagen eller dagen innan. P brukar få ett "trimpass" där jag kollar hjälper och "taggar till honom" två dagar innan och skrittas ut dagen innan för att gå bort ev spänningar. På R skrittar jag ut, gärna klättra två dagar innan samt en skritttur och en liten "check" av hjälper på banan dagen innan.
Anser att de som inte sitter dagarna innan / på tävlingsdagen får man leva med och är ingen ide att ödsla energi på då för att trimma loss.

På framridningen skrittjobbas de lite, och sen får de trava och galoppera fram lite kravlöst och värma upp mjukt. Runda dom för innerskänkel, växla ställning (tex högerställd på vänstervolter) och mjuka upp dom lite i sidorna. Sen brukar jag göra lite tempoväxlingar i trav och galopp, vända lite snabbt, byta galopp, öka galoppen, minska, vända lite snabbt, byta galopp osv. Dvs mjuka upp dem lite i sidorna först och sen i de "snabba jobbet" ha dom raka i halsen och kroppen. Det sista är för att "tagga" upp dom lite.

Jag vill inte sitta och "fintrimma" de hästarna jag tävlar/tävlat just nu eftersom jag tycker att de tar bort "eggen" som jag vill ha inne på banan. Det är en framridning och uppmjukning jag vill göra så att de har sin bästa energi kvar på banan, ffa om de ska gå två klasser. På mina hästar funkar detta bra just nu. Olika från häst till häst såklart. När jag tävlade G fick jag rida fram ca 45-50 min för att hon skulle slappna av ordentligt (hon är väldigt spänd och lite stel, så skrittjobbade säkert minst 20 min gärna mer), men hon blir å andra sidan aldrig "trött" och gick oftast bara 1 klass i slutet. R och P, även T, är inte lika spända på samma stressande sätt och verkar behöva en "kick i baken" ibland ;)

Lättare "Trimmning", eller en lättare check, görs ngn dag innan. Funkar allt inte perfekt då, kommer de förmodligen inte göra det på tävlingsdagen heller men det är bara att acceptera och köra på. Träna finsaker kan man göra efteråt - nu är det tävlingsfokus!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0