Hoppträning RB

R var så himla fin på Roffeträningen i torsdags!!

Under framridningen så jobbade vi mkt med tempoväxlingar i trav och galopp, över travbommar samt galoppbommar och små volter samt skolor på en långsida (öppna, volt, sluta). Sen började vi hoppa fram i en serie (studs, 1 språng och oxer ut) med kortanridning från långsidan. Där stod han emot lite i början, men slappnade av sen och sista språnget låt oxern ut på 140!! Häfigt var det allt!

Sen hoppade vi lite linjer, böjda och raka samt kombinationer. Ena linjen varierade vi 7 och 6 språng på, det var 27 m, och dessutom en vattenmatta unde roxern ut - men R hoppade så fint! Tom åt andra hållet när den kom först ur sväng från hörnet. Även en linje med oxer ut och regnbågelåda under hoppade han fint (räcker, 13,5 m, oxer) och sen hade vi en kombination med 10 m i, 2 språng.
Banan som vi hoppade i slutet låg på ca 110 - 120 och det kändes kanonbra! Gjorde ett litet felval och red 27m linjen på 6 språng (valde det) för att få fram honom till vattenoxern, men då blev han lite flack istället och rev, så sen red jag om den på 7 språng och då var han klockren!

Måste jobba lite med min sits bara och korta tyglarna lite, ful vana det där när man inte har ridhus och speglar... Men här kommer en skiss från träningen!
 


Hinder nr 3/7 var det med vattenmattan under och nr 6 med regnbågelådan under, och han tittade inte en endaste gång! Jag fick verklignen in känslan med att jag hade honom framför mig hela träningen, och att jag satt kvar i position mot hindrena så att den lilla "knyck" han kan göra när han tittar till inte påverkade min balans. När han gör så och jag hamnar framför honom så är det lätt att han tjyvnitar, men inte nu! Hade bra galopp, honom framför mig och bly i benen och rumpan - kändes skitbra och allt blir så himla lätt då. Han hoppar utan problem med rygg och allt :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0