Anna träning

Idag var alltså jag och R iväg och red för Anna. Det gick riktigt bra måste jag säg, känns som om han blir starkare för varje gång.
Vi tränade att han skulle gå framåt för skänkel och minska utan att ändra formen, ffa i galopp där han ska bibehålla den rytm han har när han går långsamt.

I traven red jag långsam trav längs fyrkanstspåret (gäran lite innanför så jag har honom rak) och sen in på stora mitt volten samt volterna vid hörnen där han ska gå fram för skänkel först och främst - utan att länga halsen! - sen när han går fram får jag släppa ner honom i formen. Detta var inte plättlätt, jag fick vara jättetydlig med mina axlar vart vi skulle och se till att vara rak själv i mina hjälper, för han är jättekänslig för skänklarna om man trycker mer med ena än den andra, då dansar rumpan hej vilt!

I galoppen red vi långsamgalopp, sen små volter som jag "gasade" ur och sen in på liten volt igen där volten får bromsa galoppen. Här var det lite så att han gärna går över i ngn konstig rytm - av den anledning att han knappt får plats med sina långa ben, fick faktiskt rida honom "fel" för att han för närvarande ska behålla 3takten i galoppen, dvs tillåta rumpan in och lätt motställd. För just nu känns det som om jag vill jobba på att han ska bli stark i 3taktsgaloppen först och främst och svara för skänkeln i den takten, utan att tappa form ( här fick han gå högt i form för att få fram och upp frambenen och bogarna).  För att lirka honom rakt är inte svårt.

Men han jobbade bra!! Han är mkt starkare i 3takt i långsam galopp redan nu, så nu vill jag utmana så att han kan ha den i dels lång galopp, men sen även "snabb" galopp vilket jag tror kan bli svårast. Men det är en styrkefråga! Vi gjorde även fattningar och avbrott ur/in i bakdelsvändning som blir läxa :)

P fick en promenad och fick även gå ut en kortis i stora hagen - LYCKA!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0