Reflex - Att synas eller inte synas

Reflexer. Nog för att alla vet hur viktigt det är, så är det inte alla som fattar hur viktigt det är. Jag har sett alldeles för många ekipage som "bara" har reflexer på benen på hästarna (i värsta fall, enbart på ytterbenpar) och kanske en reflexväst (eller i värsta fall, ett "reflexbälte" på överkroppen) när de rider ut. Fine, man syns - men när och hur bra? När bilen är alldeles intill? Sätt er i förarens situation - bilens strålkastare är ca 30-50 cm över marken, där bör man alltså ha rejält bra reflexer på den nivån. På långt håll  syns även annat såklart, då är överkroppen lika viktig. Personligen (som även bilförare) tycker jag att neongult syns bäst på det övriga tyget, och att sådana "reflexbälten" är totalt värdelösa. Sätter du dom över en bylsig vinterjacka syns de inte alls.

Jag har själv blivit påkörd med P av en idiot, detta trots att vi var väl utrustade med reflexer, men sedan dess har jag blivit ännu kinkigare. Följande saker är standar för oss när vi rider ut i mörker:

- Reflexer på benen, de neongula tycker jag är bäst, gärna dubbla på ytterbenpar.
- reflexländtäcke. Har både fodrade för regn/kallt samt ett tunt för annat väder
- reflexväst
   eller
- reflexsoftshell - tips! Kolla på Jula, Rusta, Biltema - de har reflexarbetsjackor till bättre kvaltie och pris än tex Hööks, min är i softshell från Jula därifrån och supersuperbra!
-
Reflexbrösta - gör att man syns bättre framifrån. Annars är de generellt dåligt med sådana reflexer.
- Pannlanpa om becksvart.
- Reflexer på tyglar.

Allt ovan finns att köpa på de flesta hästsportbutiker, Hööks, Horze mfl. Har även provat reflexbenskydd, men tycker att de dels syns sådär, samt har lite taskig passform. Däremot funderar jag på ett par reflexboots, eftersom P ändå rids med boots fram.

Jag skriver detta för att påminna andra om hur viktigt det är. Man kan inte ha för lite reflexer. Detta för att minska olyckor både bland hästar och andra medtrafikanter när man är ute och rider på bilvänliga vägar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0