Tävling - Hufvudstad 110, Triumf

Japp, började med att vi var där ca 3 h förtidigt. Tog ut Trulle på en Promenad, men sen började de regna, så då fick han gå in igen. Mer väntan, och herre min, och alla andras, gudar så segt det gick i 1m!! 67 starter och de måste lägga in en paus för bangång? Iaf, blev tillslut min tur, och Trulle var då uppenbart missnöjd och stressad när vi tog ut honom, men han lugnade ner sig snabbt när jag suttit upp och skrittat. Skrittade väldigt länge bara på halvlång tygel för att få honom att slappna av ordentligen, och han började snart frusta och slappna av!

När vi red fram kändes han riktigt fin! Trängde lite mkt inåt i högervarv och ville inte ritkigt svänga runt i vänster, men fick loss det snabbt med en stabil högerskänkel och sitta mkt upprätt (nästa i vä sväng) i höger svängarna samt svänga honom riktigt rakt och bara för ytterhjälperna till vä (tänkte lite "båda tyglarna till vä" så att man inte bara drar i inner tygeln), och de lossnade fint! Han var superfin och framåt på framhoppningen! Tog inte så många språng där för det var lite hårt tyckte jag...

På banan var han super, allt funkade perfekt!! :D Blev lite stressad och snabb i överlivet i en vänstersväng i omhoppningen mot ett räcke, så de petade han oturligt nog. Skulle varit mer kall med överlivet och hållt galoppen bättre i svängen. Men sen var han klockren igen, och vi kom 7a! :D första 110en och första ute, så jag är riktigt nöjd - även om vi hade kommit 4 plac högre upp om jag varit 0a!

Dagens positiva:
-Trevlig tävlingspersonal
-Bra organisrad framhoppning
-Jag tänkte, nästan jämt, på mitt överliv
-Jag kom ihåg att lätta ordentligt i handen inför varje språng
-Hade bra galopp i alla svängar utom en
-Tänkte mer på att vara lätt i sadeln i svängarna så att han håller galoppen
-Trulle skötte sig UTMÄRKT efter den lååååånga väntetiden! Hade de varit P hade han lackat ur...

Dagens att tänka på:
-Fortsätta tänka på mitt jäkla överliv! Trulle hjälper mig mkt med detta, och visar direkt när jag är för snabb.
-Fortsätta att tänka på att lätta i handen och vara lätt i sadeln i svängarna
-Fortsätta hålla hans galopp så fräsch som den var idag

Dagens negativa:
-Vädret. Behöver ingen närmare förklaring
-Hur ofantligt segt det gick. Avd B gick före i 110, 7 starter, ändå hade de 5 min paus till avd A för bangång. Ingen gick. Det var 7 (!) unghästar, det var inte ens nödvändigt med en paus. det var ca 65+90 starter i klasserna innan (95 cm och 1m med avdA+avdB), de började tävlingen kl 8. Kvart över 3 började 110. Behöver jag säga något mer?

Kommer upp en film så snart den är inladdad i datorn!

Kommentarer
Postat av: Evelina

Vad söta hästar du har (headern) :D

2010-05-09 @ 18:48:35
URL: http://evelinablomqvist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0