G på G!

som jag skrev igår, så har jag fått en tid för Anna idag, och vi bestämde att jag ska ta med G istället för P, eftersom han nyss är avmaskad och ska gå Roffe på torsdag. P får helt enkelt en liten lugn vecka, funderar på att ringa Annette och se om man kan komma lite tidigare än innan 12,1 imorgon och rida honom i ridhuset då, så har jag iaf gjort lite mer förberedning än galopp på grusväg ;) G är ju inte helt hundra igång, men henne kan man gärna skrittarbete hur mkt som helst! Och jag kan träna mer på min sits dessutom!
Ska pröva att ha nova-bettet på henne och se om hon funkar lika bra på det i ridhus under träning, som på banan hemma :)

Btw, är det bara jag som lätt tycker att vissa hästar kan blir lite "hängiga" i handen, och nästan lite, inte framtunga men nästan, på novabettet? Och nu menar jag inte alla, men P blir lätt det tex. Bra ibland, men inte för ofta. G å andra sidan har lite svårt att ibland ta ett ärligt stöd på bettet, och då tyckte jag nova-bettet funkade riktigt bra! Mjukt och vänligt! Har ni andra liknande erfarenheter? Vill gärna höra! P rids annars på tredelat (sötmalmsbett), rakt eller tredelat med tungfrihet. G varierar vi jättemycket på, från vanlig tredelat (mässing), rakt, rakt pessoa, jaktstång, gags (3-delat), hackamore, sidepull... Hon "vänjer" sig vid bett väldigt fort, och därför byter vi ofta. sidepullen är ibland när vi longerar, och hackamore allt mer sällan nuförtiden, hon blir för stark. Men ibland kombinerar vi det tillsammans med ett 3-delat.

Kommentarer
Postat av: Emma

Hoppas det gick bra

2010-05-25 @ 15:22:32
URL: http://emmagynning.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0