Foderstater

Är ett himla pyssel, och det är mycket som man får höra "min häst kan inte äta det". Och jag håller med. Jag är nog likadan. När vi köpte P och G kunde de aboslut INTE äta havre. G åt 5 kg korn (hon rörde inte kornet när hon kom hem till oss) och P åt krafft-foder och korn. På LL åt de Krafft Groov, innan dess Fibergi. Har inte gillat färdig pelleterat foder (G fick tro det eller ej, hål i tänderna förmodligen pga färdig pelleterad foder - fråga om ni vill veta mer här!!)

Vi har sällan gett de betfor, främst för att P fått de på tävlingar/meetings för att få i sig vatten, så jag vill att han ska tycka det är ett extra "treat". Men, tiderna ändras, och jag har insett att mycket är överreklamerat och ofta i direkt proportion till hur mkt hästaran rör sig och går i hagen. Nu äter båda våra hästar havre, och betfor (den hade jag dock gärna skippat faktiskt...) samt hö/hösilage, detta är grunden. 

Foderstat P
Hösilage
- skulle tippa på att han käkar en 10 kg/dag kanske? måttar på hans hull så att säga
Havre - 1 kg/dag
Fibergi Elit - mellan 0,5-1 kg/dag. Nu lite mindre eftersom han är lite rund ;)
Enzion - 2 mått/dag
Nyponpulver - 2 mått (2 msk)/dag
Betfor - 2 dl/dag + 1 dl mineraler i
Alltid tillgång till halm i boxen.

Foderstat G
Hösilage -
Fri tillgång i princip. Hon äter så mycket hon vill. Säkert 12-15 kg/dag. Äter mest på natten, så hon få mkt till kvällsmat
Havre - 0,5 kg
Fibergi Elit - 1 kg/dag
Enzion - 1 mått/dag
Nyponpulver - 2 mått (2 msk)/dag
Betfor - 2 dl/dag + 1 dl mineraler i
Alltid tillgång till halm i boxen.

G är i större behov av mer foder än P, eftersom hon har svårt att hålla hull och svår att få i hull. Just nu får de lite mindre hö i o m att de börja komma gräs i hagarna.
Våra hästar får normalt mat 4 ggr/dag. Hö+betfor på morgonen, hö till lunch, hö till intag samt hö+haver på kvällen. Nu under sommartiden tas lunchen bort/minskas allt eftersom det kommer upp gräs, och är helt borta (även intagshö) när de går ut på betet. De hästar som är inne på nätterna på sommaren får då bara hösilage morgon och kväll, tillsammans med betfor och havre.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0