Dunder!

det åskar på som tusan här nu, en rejäl åskskur gick precis förbi - mysigt! Jag gillar åska, och har inget emot regn, så länge man inte bli blöt! ;)

Imorse hade mor och jag morgonfodringen, sen så planerade vi att rida i parken, min orginalplan var kondtionsträning igen, men eftersom det samtidigt kom en regnskur á la enorm så vågade jag inte rida så mkt i själva parken, eftersom det är mkt gräs där så det blir halt + att de trampas sönder en del. Så vi travade runt där tillsammans först, sen delade vi på oss - mor fortsatte trava runt på G och även lite galopp mer inne i parken, medan jag gick till "rakan" där det är mer traktorväg, och galopperade där, lite blandat kondition och lydnad. Började med att köra 2 vändor i i galopp där jag försa 2 vändör gjorde avbrott trav - galoppfattning och varierade i de båda galopperna, och de andra två vändorna bröt jag av till skritt - fatta galopp. Sen fick han pusta en stund, en resterande 4 vändor ägnades åt tempoväxlingar och försöka ha kvar samma takt - vilket är svårast när jag ska korta tycker jag.

Han var mkt piggare och framåt nu, trots regnet, eftersom det inte var så varmt (han är ganska känslig för värmen), men han kändes fin - känslig, men ändå lydig! började med avbrotten eftersom han var lite "på" och för att få honom att lyssna och vänta på mig. Sedan tempoväxlingarna så försökta jag ha honom rak (vilket är svårare i större galopp/högre tempo än i kortgalopp/lägre tempo) ffa i vä varv, men tänkte bogen lite in och rak häst vilket funkade bra. När jag skulle minska så använde jag mig utav de Anna tränat oss i - att tänka att yttersidan ska lite lite fram och förbi det innre benparat, och då minskar han utan att "studsa" samt snabbare, tänkte nästan lite motställd öppna/förvänd sluta när jag kände att han inte lyssnade ordentligt. Sedan travade vi av tillsammans i parken, samt på grusvägen. Och regnet slutade lagom tills vi var tillbaka i stallet ;) Men å andra sidan är alla våra lädergrejer ruskigt rena nu, tror vi stod och smorde i nästan 1 timme efteråt!! Och hästanra fick torka och äta hö under tiden :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0