Dressyrträning för Anna Edin-Axelson

Igår då så åkte vi till LL för dressyrträning igen. Han blev fin i slutet, riktigt fin tyckte jag med tanke på början. kände nog av galoppandet i måndags lite, han var lite glapp i munnen - jobbade inte igenom kroppen och fram till handen. så vi gick ner lite i tempo så han fick lugna ner sig lite, iaf frambenen med snabba bakben, och då började han ta stöd igen och blev stadigare i formen. Gjorde lite samma jobb som förra tisdagen, med felställd på volt och tanke rumpa utåt. I glaoppen så övade vi på tempoväxlingar med bibehållen takt, där jag fick pusha honom lite och göra större skillnader, blev riktigt bra i slutet! Ska tänka på att ha honom lite mer utåtställd och tänk de yttre benparet framför och förbi det inte när jag bromsar så han fortsätter att gå rakt och bromsa med bakbenen under sig! I början svängde vi in på små volter i början av långsidan, framåt på långsida och sedan bromsa m h a volten och ridningen in där, i sluet red ajg rakt fram och tyckte det funkade ok. Sedan gick vi ner i tempo så att han fick lugna ner galoppen och vänta på mig.
Fick även rådet att när han inte tar skänkel så ska jag inte tvina honom att gå framåt - för då blir han mer framtung och frambenen springer fortare, när det faktiskt är bakbenen som jag vill ska röra sig fortare - så ska jag gå ner i tempo och nästen "rida långsammare", vilket betyder MER SKÄNKEL! känns lite tvärtom, men jag förstod konceptet, han ska ju inte kasta sig framåt hejdlöst, utan bakifrån komma framåt med snabbare steg i bakbenen och "högre steg" i frambenen så han även blir mer bogfri.

Idag så skrittade jag ut med Karin som hade lånta Emil, blev lite asfalt och sedan skogen hem, var nog nyttigt för köttbullen - vila är återhämtning, icke att förglömma!

Emilia var ute och tog stygnen på G idag, hon tyckte såret såg mkt bra ut :) Och med ultraljudet såg hon inga skador på senan eller senskidan, men det var mkt ärrvävnad runt omkring så hon kommer nog vara svullen några månader till. Men vi fick linda med BoT och ha på lite linement för att hjälpa svullnaden att gå ner. Kanske tar på Magnetpaddarna lite, men de får man absolut inte ha nära öppna sår. Men över såret som är kvar nu, mest efter dränslangen, så hade vetass på lite antiseptisk salva, och vi kunde ha zinkpasta, steril sår/plåster spray el dyl samt en kompress och plåster (!) över så slipper hon bandaget. Ska se om jag kan hitta mer "hästplåster" ngn stans, verkar riktig bra! Någon som vet vart man kan köpa det?

Ikväll ska jag som sagt ut och tömköra Rozz lite med Karin, sen ska jag ta ngt språng på Trulle. Om ni kollar i Ps schema längre ner i bloggen så byts en vilodag/promenad i helgen mot idag så klättrar vi i helgen!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0