Dressyrträning för Anna Edin-Axelson

Idag var det alltså dressyrträning, yey! Vi började i skritt, med att rida hästen på en volt, vänster ställd och tänke lite vä öppna, sedan rakställde vi hästen och fick så även upp den i formen och lite kortare skritt. Vi började att korta dom genom att sjävla räta upp oss och tänka "upp" med nacken, samta tt hästens yttre främre benpar ska flyttas lite inåt och förbi det inre, islutet behövdes det knappt göras, bara en tanke räckte! Vi gjorde även samma sak i trav, där vi även rundade de för innerskänkel och la ner dom i form och tryckte ut ytterbogen så att de fick mjkgöra lite. Sedan rätade vi upp oss och hästarna och fick upp dom i form - mycket ändra tempo, men inte takt! Gjorde även samma sak i galopp, vilket gick super! En annan galoppövning som vi gjorde, en av mina favorit övningar, är att man i början av långsidan lägger en ca 10 m volt och fokuserar på rak häst och vända för ytterhjälper - sedan ökar man tempot på långsidan, längre steg men samma takt! - för att sedan bromsa upp och minska tempot in i en volt innan kortsidan, volten och benförflyttningen in på volten ska alltså minska tempot, inte handen! Med denna övning tycker jag att man får hästen reaktionssnabb, lydig för sits och hjälper och den får jobba i olika tempon så det är en varierad övning! Det är lätt att man ändrar både takt och tempo på långsidan mellan volterna, men man får bestämma sig vad man är ute efter! Jag själv försökte bara ändra tempo inte takt. Ska öva på det här i parken sen, perfekt för att öva "svängarna" i "hörnen" och det mjukgörande, lösgörande arbetet på långsidorna :)
Anna är helt fantstisk som tränare! Massa sätt att förklara övningar, syfte, mål och allt, samt att hon kan anpassa sig mycket efter elevens behov - och det spelar ingen roll vilken inrikting du har! På LL är det främst hoppryttare, vilket gör att hon mixar ren dressyr och hoppning i passen på ett sätt som stärker hopphästen riktigt bra! Det är Anna som har lärt mig rida, för dryga 17 år sedan ;)

I o m detta, att min häst var riktigt fin idag och att jag tyckte jag red bra dessutom - så bjuder jag på en bild som speglar hur min häst är som "person". Mina damer och herrar - jag ger er Pommac!


Kommentarer
Postat av: Sofie

Haha skön bild :p

2010-05-20 @ 15:11:30
URL: http://sbhorses.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0