Dagens hästar

Idag hade jag morgonfodringen, red P direkt efter. Vi gick ner till grusvägen, gäller att passa på när den är lite blötare, dvs inte stenhård. Travade mest, men även två vändor galopp. Han kändes riktigt fin, om än inte tillfreds med underlaget (märkter ffa i galoppen). Red på tredelat tränsbett med koppar och sweet iron, vilket funkade bra! Han var lite taggad som vanligt, men jag tänkte hela tiden från Anna lektionen i tisdags, dvs broms m h a yttersidan, vilket funkade! Inge dragkamp eller glappande käft från P! Gjorde mkt korta skänkelvikningar och serpentinbågar över vägen, samt varierade öppna, in i sluta, öppna igen. Gjorde även varierat öppna rätt-och motställd (vilket funkar tokbra när jag känner att han rinner iväg, eftersom han genast bromsar upp sig då), samt skänkelvikning och sedan bara lätta i innerhanden så man kommer in i en naturlig öppna. Allt detta i det tempo jag vill ha - han fick absolut inte rinna iväg, och de gjorde han inte heller :)

Sedan åkte jag ut och red Rozz (ni kommer få se/läsa mer om honom snart!), började med leda i 10 min, sedan 10 min longering och sedan skritt jobb i sommarhagen på LL (lite trav med, tills Rozz höll på, enl honom, att bli uppäten av en MC. då fick det bli skritt igen). Gjorde som ett litet 4kanspår där jag varierade framdelsvändning och bakdelsvändning i hörnen. Var mkt noga med att vara lätt i handen och få honom runt innerskänkel och samtidigt svänga för ytterhjälperna. Han lägger sig gärna lite in till vänster i vä varv, vilket gör att den bogen åker ut i höger varv. Tyvärr är det lite samma sak jag har lätt för själv, dvs viker mig lite lätt i vä sida (till skillnad från Trulle som gärna lägger sig in i höger svängar, där jag är mer upprätt vilket blir perfekt), men jobbade mkt med min vä midja med och det gick riktigt bra - tills MC:en kom, hehe...

Ska strax lägga upp en film från tävlingen igår!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0