AJS träning 13/5

tog över Trulle efter Lotta för att få några språng för min del inför helgen. Det stod lämpligt bana på schemat, så jag hoppade en bana på 110 typ, Trulle trodde det var betydligt högre ;)

den stora blå fyrkanten är vattenmatten

Lotta och resten hade värmt upp på galoppbommar och Trulle hade tydligen varit lite "kalv på grönbete", stark som tusan, men då kändes ändå bra i sprången! Dock tror jag att han reagerade lite på underlaget, för han var inte lika, vad ska jag säga - ja, jag tror han tyckte det var antingen lite hårt/stumt men det är lite löst där oxå, som rullar, så man får vara försiktigt. På honom måste man vara super noga att han inte lägger sig i högersvänger, så det är stenhård högerskänkel där och att man själv sitter kvar nästan i vä-sväng och verkligen tänka hela hästen och sig själv till vänster, då brukar det funka. Samma sak bidrar ju oxå till vänster svängar, där man får svänga honom väldigt rakt, nästan tanke motställd, med mkt ledadande innertygel, stadig yttertygel som ramar in bogen för han kastar ut högerbogen där. Jag prövade att svänga med vändande ytterskänkel lite längre fram en normalt, så att man kommer åt lite bogen oxå, vilket jag tyckte funkde. För det är den som inte hänger med, bakdelen svänger.

Vi började iaf i högersväng på oxern längst bort med galopbomm (grön) sedan böjd linje runt vattenmatten mot andra oxern med galoppbom framför. vänstersväng på ett räcke med vattenmatta under, höger på kombinationen, högersväng på oxern och sedan avsluta med vänstersväng på räcket med vattenmatta under åt andra hållet.  Hade lite korta galoppsprång i början, lite långa i mitten och lagom i slutet ;) Måste bli lite kallare i det situation där jag ligger lite stort, och istället för att ruscha på med fart - ha "galopphöfter", länga stegen en aning med samma tryck och sedan låta de hoppa av lite stort. Men det som är skönt på honom ute är att han har lite mer "tryck" i sig då som man känner, vilket gör det lite mer behagligare och känns som om man har mer att spela på. Fast jag tror det är tvärtom, med det trycket kan det vara risk att man "glider" med, inomhus måste man rida lite mer för att få trycket, och man måste nog rida ännu mer utomhus så att han inte blir längre och längre, starkare och starkare.

Trulle ska få en skritttur han med idag/promenad för hand.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0