Tömkörning igen :)

Fast denna gång av min egen häst, P fick sin motion i lina idag och jag min i o m att springa efter! Han var rysligt pigger den gule ;)

Tränade lite som vanligt där, avbrott trav-skritt-trav med snabba bakben mellan, och kort kort tömkörningstrav med nästan tramptänk. Och en gång tyckte jag mig se den långsamma trava liksom "lyftas upp" och det blev ett schwung-gung ett par steg - tamdadam --> passage!!!!!! Inte alls som man ser på TV, men så där pass har jag inte fått honom själv (och kanske inte kommer få igen, det kan ju ha varit tur för jag har ingen aning om hur ajg gjorde!)
När vi skulle galoppa sen slog piggheten till och hans kapacitet i de högre ridkonsternas övning kom fram (karatespark och sidan, skutt med skruv samt caprioler), hehe.

När jag tömkör P i trav har jag tömmarna spända genom de översta rignarna och direkt till bettet, dels för att kunna byta varv utan aatt ändra tömmarna, sedan så krullar han inte in nacken så mkt. Det ända är att han blir livrädd när lädertömmarna slår ihop ibland  och flyr från "snärten", men det blir bättre. I galoppen så har jag "ledande" på innertömmen, dvs genom bettringen och sedan fast i mittenspännet på gjorden - detta för att ta bort risken att tömmarna slår ihop i galoppen.

Imorgon kan det bli lite ridhus för honom skulle jag tro, ska upp till skolan på fm, och se om jag orkar gymma efter det - har kännt mig lite däst och halvförkyld sen förra veckan så vi får se...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0