Taggad och pigg!

Det är vad P var idag!! riktigt fin kändes han och framåt och villig som tusen! Fick faktiskt ta av mig sporrarna efter halva passet ;)

Så här hade Annette byggt upp dagens övning, lite mer ban-betonat vilket var nyttigt det med. Bra med variation då det har varit mkt lydnad och styrka senaste tiden, men i banor är det lite mer "fart och fläkt" vilket vi nästan behöver träna mer på!

Hinder nr 3 var travbommar som vi travade lite över i början, och sedan red vi klockan, med varierat 3 normala eller 4 korta språng. VI hopade fram på långsidan, nr 8-2, på 3 språng, och red sedan en sväng bestående av 6,7,2 samt 4a&4b, 5,8 (baklänges). P taggade till mer och mer som sagt så innan banan tog jag av mig sporrarna! Han surnade till lite när en sväng till 8an baklänges när jag pillade lite mkt med ytterskänkel (fick en snäv sväng fr nr 5) så han ställde sig och bockade ;) Sen åkte de av, hehe. Men banan var super fin (klockan hade tagits bort då), red kanske 100, ngt språng på 110 och han var fin! i och touchade 1an, men inget att bry sig om, jag var lite snabb där...
Det jag måste tänka på när han är så här framme är att fortsätta styra med höfterna, axlarna och blicken - vilket funkar när han är lite lugnare och jag hinner med - men när han tänder till går det lite för fort för att jag ska hinna med ibland, och då blir det lite mkt hand (jag lättar inte tillräckligt mkt, men det är INGEN dragkamp om ni tror det) så han fastnar lite i galoppen och går lite bakom lodplan. Men han är så kvick så han snappar upp hinder överallt (även de som inte ska hoppas). Så jag måste tänka på följande:
 - fortsätta vara lugn i överliv när han är snabb, annars blir det värre
 - lätta i handen och låta honom galoppera (rör höfterna kvinna!) även när han tänder till, annars hamnar vi lätt i back och studsläget
 - ABSOLUT inte bli arg på honom när han är så här "tänd", för då ger han mig fingret direkt ;)

Men han hoppade super! även om han fick långt in på 4 på långsidan in i kombinationen var han äckligt kvick där inne och inte ens i närheten av bommarna! All styrketräning har verkligen gett resultat! Härligt!!

Nu ska jag strax iväg och ha lektion för en av ponnyerna på gården, sedan blir det hoppträning igen med Pondus för Annica!

Ps. Fick en fråga om vars jag gör min skisser - POWER POINT! Lek med tecknen för matematiken, och vips har man bommar, oxer, kryss och räcke! Valfri fyrkant blir en ridbana (glöm inte att göra den "oifylld" bara)!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0