Styrketräning

Körde en sväng på gymmet imorse, lite "lätt" eftersom jag inte bestämmt mig om jag börjar bli förkyld eller inte..

värmde upp på crosstrainerna, 2 km ca 10 min.

Sedan gjorde jag mina grundövningar, som de hädan efter kommer refereras till. Noteringar kommer att göras där om jag ändrar vikt eller dyl:

- knäböj på balansplatta, 3x10 med 17,5 kg
- benböj med skivstång, 3x10 med 20 kg + stång
- sneda magmuskler, 3x12 med 10 kg i handen (ligger på ryggställningen på sidan)
- raka situps på pilatesboll, 100 st (om ingen annan magträning görs, så 200 st)
- rygglyft, 3x12 med 5 kg vikt. har inte gjort dessa på ett tag pga min onda rygg, men tänkte börja köra de igen. Alt: ryggen i maskinen
Mina grundövningar är alltså - mage, rygg och ben. Brukar göra mage och rygg i slutet för att inte vara för trött i de musklera när jag gör andra övningar. 


De andra övningarna jag gör kommer kallas för "extra övningar". Det är viktigt att ibland ändra mönster eftersom kroppen lätt "vänjer sig" vid en övning. Idag blev det följande extra övningar:
 - bröstpress, 3x12 med 21,5 kg
 - sittande rodd, 3x12 med 31 kg
 - sneda magmuskler sittandes enbart på rumpan (benen ovanför golvet, tänk fällkniv!) på golvet och sedan lyfta en 4 kg medicinboll från sida till sida. gjorde 20x5.
 - axlar med skivstång.  Tänk att du håller skivstången i navelhöjd. Dra upp den till hakan, och lyft/pressa sedan upp ovanför huvudet. lyft ner till hakan, och sedan ner till navelhöjd. Gör i små "etapper". gjorde denna övning 3x12 med 10 kg stång.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0