Sten Lindgren träning - Lördag

okej, nu kommer lördagens träning för Sten Lindgren! Då red jag P, han fick bara gå en dag. Vi gjorde följande övningar:


Vi började med att rida över travbommarna, tex i vä varv, lade en volt till vänster, red på kvartslinjen (jag varierade att öka där eller rida ngn önvning typ öppna), vänster volt och över bommarna, vänster volt efter bommarna och sedan kvartslinjen - man red som i ett sevärdeshet mönster! Sedan gjorde vi samma sak i galopp, men då var bommarna ihoprullade så det blev som ett förhöjt galoppsprång.

Sedan red vi över galoppblocken, där vi började att rida på jämna 5 språng, efter det jämna 6 språng, sedan 6 mellan första paret och 5 mellan de sista två blocken. Sist red vi på 5 språng först och 6 språng ut - P gjorde detta galant!!!!
Efter det började vi på långsidan med räcken, två språng mellan. Jag har svårt för det, eftersom jag verkligen måste fokusera hela hela tiden på att komma ner snabbt i sadeln, så den är för mig en mental svår övning eftersom man måste vara mkt snabb och inte kan låta hästen rinna på mellan hindrena. Men P gjorde det bra jämt, men extra bra när jag verkligen fokuserade! Men jag blir snabbare ju mer vi hoppar :) Vi gjorden den lite lågt först och höjde upp sen till 110 kanske. Sedan varierade vi med att rida in på oxern eller räcket och sedan en böjd linje med 3 språng in på de då sista tre räckena i den serien. Här fick jag vara noga med svängen till oxern så att han inte föll innåt (mitt/vårt problem, faller ngt ngt innåt mot vä skänkel), men när jag red ut honom i svängen och ganska rak i den så gick det bra! och han hoppade riktigt rakt i serien efteråt, knappt ngt skruv alls om man jämför med förrut!!
Det man får tänka på är att räcke serien är otroligt mjöksyrebildande! Och att blocken på långsidan är mkt bra för lydnad och för att man ska "veta" hur galoppen ska vara när man rider på ett visst avstånd med ett visst antal språng! Man måste ha rätt galopp innan blocken och sedan hålla samma rytm, men ändra steglängden efter behov!

P kändes super fräsch och inte alls trött! Lite oengagerad i början men kom igång över galoppblocken! Sten tyckte oxå han såg fräsch ut :D
P vilades i söndags och reds ut i skogen idag. På lördagen så var jag ute och skrittade Pondus och Trulle på fm, samt var ute och klättrade Emil innan vi åkte iväg med P till träningen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0