Skottning och dressyrträning

Vi fick börja stalldagen med att skotta sista kurvan mot stallet, eftersom traktorn bara fastnade. Så ca 1 m djup snö på en area av 0,5 x 10 m skottades bort. Men vi kände när vi kom hem att vi måste fortsätta längre ner i kurvan, det var på det berömda håret. Iaf, här kommer dagens ridning:

Dressyrträning med P:
Kändes att det inte blivit "ordentlig" ridning på ett tag, men har var pigg och frammåt vilket kändes underbart!! fortsatte jobba lite med byten - gjorde några seriebyten - vart tredje och fjärde på medellinjen. Jag tycker det är enklare att byta på andra linjen är diagonalen, eftersom det kännas, iaf på P, att han "vet" att det "räcker" att bara byta en gång där för man byter varv. På medellinjen vet han inte vart han ska och han blir mer fokuserad på mina hjälper och byter bättre. Men han är ju så söt, han älskar byten och gör det bra så han taggar till som värsta kaktusen ;) Jobbade på att han skulle byte igenom hela kroppen samt att han skulle bli "lättare" i frambenen och bogarna i galoppen, då gick jag in och gjorde förvänd galopp igen vilket löste det hela. Jag blir bättre och mer fokuserade på min sits, släpper handen och är bara stadig i sitsen så får han ta stödet längre fram och blir då lättare i framdelen. Försökte sedan lugna ner honom lite i galoppen, och få honom långsammare tempo men med samma takt och lägre form. Gick väl sådär, kände att han var uppe i varv men det var nyttigt för honom och gick hyffsat tillslut.
Sedan gjorde jag som ett lite 4kantsspår inom kvartslinjerna, där jag travade på "långsidorna" och vända i bakdelsvändning i skritt i hörnen, vilket han gjorde super! efter ett tag så slutade vi bryta av till skritt utan försökte få honom att takta/trampa med bak i hörnen, vilket funkade bra, han behöver bli lite starkare där. Gjorde sedan lite framdelsvändningar motställt (svårare för vä skänkel) samt lite ryggnignar - rygga 3 steg, fram 3 steg, rygga 2 steg, fram 2 steg för att kolla att han svarar för frammåt hjälperna efter ryggningen!
Han var lite trötter när vi kom hem, men inte värre än att lite FiberGi kunde väcka honom ;)

Emil:
Emil red jag ut och klättrade lite på, samt lite skritt jobb på vägen. Red på tvådelade med Dringar och kopparrullar. Inget märkvärdigt, bara lite mys sådär.

G:
Longerades med sidepull på banan en kortis. Dock gillade hon inte underlaget, så jag gav upp. Hon blev bara stressad och spänd, så det får bli ngn annan gång.

Ska se vem av Emil eller G som får åka med till Brantshammar imorgon. För mig vore det roligare med Emil, men egentligen behöver G det mer eftersom hon behöver jobbas igenom lite mer på ordentligt underlag (hon är oooootroligt känslig för underlag!).
 
Btw har jag fått ridsår, om någon vill veta. Tror det är en söm på mina favvo-ridunderkläder som har legat och gnagt, så nu blir det babypuder och wetex-trasa för hela slanten samt att arbeta i lättsits (nyttigt för benen!)

Kommentarer
Postat av: Jennifer

du har blivit utmanad! :) titta på min blogg för mer info.

2010-03-04 @ 11:18:11
URL: http://calleojag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0