Rolf Byström träning 18/3

Här kommer då redogörelsen för torsdagens träning! Det var en ganska tuff träning, framför allt framridningen, som bestod mkt av att de skulle runda sig runt skänklara och komprimera traven på små volter i varje hörn. På en långsidan började vi med sidvärts och bogen in, lade en liten (10m) volt och fortsatten med sidvärts och bakdelen innanför spåren. På andra långsidan låg två bommar ensamma som vi skulle trava över i takt och balans (det var alltså ingen travserie, utan ensamma bommar, typ galoppbommar vilket de även var sen). Volterna i varje hörn var oxå runt 10 m och på den del av kortsidan där vi inte lade volt skulle vi rida på traven lite frammåt, för att sedan låta volten bromsa. Detta gjorde vi alltså i trav, sedan samma sak i galopp.
Trulle har som jag sagt förrut svårt för sidvärts, han faller i sär totalt. Så vi gjorde vårt bästa, men fick såklart mina väl valda ord av Roffe. Men det är bara att skaka av sig och låssas som ingenting, för hästan kan inte mer. Det är bara så. Och jag har pratat med på Anna och Annica om detta, och de säger att varför pressa honom när han bara faller isär? Han fungerar så pass bra i all ridning, så jag brukar försöka "fuska" lite när vi gör sånt här för Roffe. Fel taktik kanske ni tycker, men det är vad som är bäst för hästen.

Iaf, här kommer banskissen!


Vi började hoppa fram på 1a&1b, galoppbom, kryss, 1 språng och kryssoxer ut. hinder nr 2 var bara bommar på marken nu, men byggdes upp till ett räcke och sen en oxer allt eftersom vi kom igång, kryssoxern höjdes oxå (och jäklar vad Trulle hoppade över den!). Det var otroligt viktigt med vägen till nr2, böjen på linjen var kanske 2 språng innan oxern, så man fick rida rakt fram "länge" efter serien, men det gick bra :) Sedan fortsatte vi svängen 3,4,5 där vi red mellan 1a&1b till nr 4. Sedan red vi 5,6,7 där man fick se till att han en bra galopp i svängen till nr 6 (vinkeln var speciell) för att räcka till på 7. Sedan red vi banan i dess helhet, var väl kanske 110, 115 eller ngt sånt. Trulle hoppade super, sköt mig nästan ur sadeln några gånger. Jag måste tänka på mitt överliv nu när hindren börjar bli lite högre, att jag sitter kvar och inte kastar mig framåt - motorcykeltanke, som på en HD brukar jag tänka ;) Annars var han jättefin den lilla welshponnyn som Lotta kallar honom ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0