Onsdagsträning

Idag började jag rida Trulle, medan Maggan red Pondus i början. Trulle ska gå för Roffe imorgon så vi bara mjukkörde lite, var inte med hela passet, sen tog jag över Pondus när Magga inte ville längre:)
Vi hade lite ban-tema idag med fokus på tempo och rytm i början.

I början var hinder nr 1 och 4 utlagda som travbommar (110 mellan kanske) så vi varierade att rida på en 8a över dom, först med lång anridning från långsidan, och sedan med kort anridning från kortsidan. Hindrena blev till små upphöjda bommar till galoppen så gjorde vi samma sak där, försöka hålla rytmen och sprången på de långa anridningarna, och hålla galoppen i kurvorna på de korta. Trulle var här riktigt duktig, och när han landade i fel galopp så var hans "byten" rikigt bra! Ibland vart det bara 1 eller två travsteg med bak innan hän böt där! Nu byter han iaf fram på hjälp :)
Sedan red vi på långsidan, nr 3 var ett räcke nu, och red först 3-2 och sedan 2-3 på 8 språng eftersom det är så lågt (egentligen ska det vara 7!! Men eftersom hindrena var så låga red jag på 8 språng även när jag red banan på Pondus) sedan red vi hinder nr 8 (nerlagt till räcke) och nr 6 (och räcke) och rullade på det ett tag. Efter fick Trulle vara nöjd, och jag hoppade upp på Pondus. Vi började med att rida linjerna 6-7 och 8-9, där jag först fick in 6 språng på 8-9 eftersom det fortfarande var ett räcke och ingen trippelbarr så det då blev det längre. Men när trippeln var uppe gasade vi på på 5 språng. Hoppade sedan nr 1 någon gång och red sen banan på kanske 90 cm.
Han kändes fin, pigg och glad, inte alls som förra onsdagen. Jag red som sagt på 8 språng 2-3, men 5 språng på linjerna 6-7 och 8-9, men då fick jag gasa på lite samt skära vägen (red inte ut på bågen, utan ganska så rak linje mellan) och då var det inga problem. Så länge man vet hur man ska lösa det så!

De båda kändes fina idag, hoppas Trulle är lika pigg för Roffe imorgon :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0