Hästarna

Tänkte att jag skulle förklara min hästsituation lite, då jag fått några frågor ang hästarna jag rider.

Jag har två egna hästar, varav den ena är lite halvpensionär. Så Mina Hästar Är:

P - Min hoppvalack. Han är f-96 e. Pomme Royal - Marcella - Monaco. Han har jag ridit upp till 135 hoppning och La/MSV dressyr på (vi blev faktiskt KMmästare i dressyr 2008 - 67% i La3!!) P är en herre där Pilot-blodet skiner igenom som solen en sommardag. Han har humör, men på det rätta stället. Helt underbar och älskar uppmärksamhet! En otrolig allround häst med bra hopp, spänst och gångarter!


G - som då är min första stora häst. Hon är född -92 och imp. Danmark. Med henna red jag upp til 125 hoppning på, nu är det mest mor som rider henne, men jag brukar jobba igenom henne lite då och då. Hon är en väldigt speciell dam som "kelar på avstånd" med henne måste man vara väldigt lugn hela tiden, och blir lätt stressad. Hon blev mkt hårt uppfostrad i Danmark, där hon är född, vilket fortfarande skiner igenom. Hon är väldigt lätthanterad, men man måste vara lugn hela tiden och får inte bli arg.


Sedan rider jag några andra hästar oxå, mer eller mindre regelbundet. Andras hästar är:

Pondus
- Pondus är en gammal herre f-91 som jag började hoppa för ca 1½ år sedan eftersom hans ägare inte ville längre, och hoppningen håller honom i form och är bra för hans kropp. Pondus är mkt svårriden. Honom rider man på teknik enbart, han blir lätt framtung och stark, och då funkar inte händer! Teknik som sagt, det är lite svårt att förklara när man intesett det/gjort det, men det tar sin tid att komma underfund med honom. Pondus hoppar jag 1ggr/veckan och rider när hans ägare inte hinner/är bortrest. Har ingen bild på Pondus på den här datorn tyvärr.. Men han är svart med stor bred bläs :)

Triumf - är f-98 och är en liten välriden gummiboll, lite stel i sidorna men det är så han är riden och det går inte att ändra på nu, och ingen ide eftersom det funkar så pass bra. Han är väldigt lik P, fast utan humöret ;) Men honom har jag tävlat 120 på, och jag hoppar honom för Rolf Byström 1ggr varannan vecka, samt ibland rider lite i veckorna när ägaren inte hinner. På Triumf får  jag tävla lite mer oxå.


Emil - är f-96 och står i vårt stall. Han är en stor herre på ca 175, som är välriden, men lite oriden. Han gillar att hoppa men är en stor mes i det stora hela ;) Brukar rida honom när ägaren inte hinner, ganska sporadiskt dock.



Så där - nu vet ni lite mer om de hästar jag rider! Om det är några frågor är det bara att skriva en kommentar så svarar jag :)

Kommentarer
Postat av: Karro och Dandy

sv: vi funderade på att testa det, men med dom kunde jag ju inte rida, och rider jag inte blir han lite knäpp eftersom han inte kan gå så många timmar i stor hage varje dag (han går i en liten hage hela dagarna annars men där kan han inte göra något). Så då var gips och ingen hage ett bättre alternativ för tillfället. händer det igen så blir det nog ett par sånna skor :)

2010-03-18 @ 13:03:43
URL: http://karrodandy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0