Dagens ridning

P vilade idag, han var till hovslagaren på fm och eftersom han är lite ömfotad brukar jag ta det lugnt samma skoningsdag samt dagen efter. Emil reda jag ut på tillsammans med mor på G, och vi gick och klättrade lite i backarna. En av backarna är det så mkt snö i så att man kan ta några galoppsprång upp i den, vilket vi gjorde. 2 ggr i skritt och 2 ggr i galopp (typ 5 steg sen är han uppe), men det tog bra.
Kommer ihåg när jag hoppade mkt för Erik Berggren förrut när han var på Strömsholm, han sa att han brukade träna sina hästar i att fatta galopp och explosivt galoppera uppför backar - eftersom han ansåg att de liknar explosiviteten vid ett avsprång vid hinder. Jag tror på detta, och har gjort det en del med mina hästar och det tar rejält på dom. Det behöver bara vara ett bar galoppsprång, men en explosiv kontrollerad fattning är det viktigaste!

Nu ska jag återgå till mina hembakta kanelbullar :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0