Trim i ridhuset, tisdag

I måndags longerade jag R med pessoalonge på banan, T fick en promenad och P fick vila

Åkte till Brantshammar med P igår, där var det iaf svalt (isolerat ridhus, tummen upp!!). Lade fram lite bomjobb, på en volt lade jag två bommar med 9 m mellan (gjorde en liknande övning för Annica på senaste AA-kursen) där jag tränade olika längd på galoppsprång genom att varierar mellan 1,2 3 språng mellan. Mest varierade jag mellan 1 och 2 eftersom korta honom är inga problem. Men det var lite svårare i ridhuset eftersom utebanan på LL är bredare så man fick lite mer "sats", men man fick sätta upp en längre galopp tidigare. Försökta hålla kvar samma takt i den trots de olika längderna (2 språng kändes normalt), samt att när jag kortade honom så var det genom en övning och sits (tänkte lite flytta honom utåt, som en sluta typ, fast inte regelriktigt sluta utan mest tanke behövdes) och när jag längde sprången fick han inte länga sig i halsen, utan det ska komma bakifrån (red liknande på T sist jag red honom för Anna). Sedan hade jag även gjort en lite studsserie bestående av bom - block-block-bom (block ca 80 cm) som jag red över i de båda varven några gånger. Kändes bra, tappar lite action i galoppen i vänstersvängen, ffa när jag vill ha honom lite för mkt rund vänsterskänkel (mitt ständiga problem, har lite svårt att se när han är runt, och vill ofta gör för mkt), men när jag hade honom "rakare", dvs normalt, gick det bättre, men han är lite långsam i benen där.

R fick ut och klättra igår.

Idag ska nog R till ridhuset en stund, eller så passar jag på att rida i parken nu när det inte är vrålvarmt. P ska ut och klättra, imorgon ska de få massage, så ska P ut och konditionsträna kommar han ha lite träningsvärk imorgon (han få alltid det efteråt nästan) så då tar vi det lite lugnare så hon hittar problemen och inte behöver lossa träningsvärken :) För R blir det premiärmassage!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0