Tömkörning

Igår tömkörde jag både P och R, började med P så R fick gå ut i hagen lite först. Använder faktiskt helst longerlinor när jag tömkör, får liksom bätrre grepp med dom än läder plus att de är lättare. Sen på P blir läder tömmarna lätt så tunga att han reagerar för kraftigt när de "studsar" i tex galoppen samt att han blir livrädd om han hör de klatcha ihop :/ Men tömkörde över travbommar idag, och höjde upp de efter ett tag till högsta på "blockhöjden", typ 50 cm snebommar, så han fick jobba med haserna och det gick jättebra!

Tömkörde även R över bommar, samt att han fick pröva att travhoppa lite med :) Bommarna gick bra, travhoppningen sådär, men han fattade iaf - han tyckte nog det var lite töntigt lågt, för galopp efteråt var inte det enklaste att motivera till ;)

En av mina favvoövningar när jag tömkör har jag kanske skrivit om, men det är iaf att lägga en volt i varje hörn och låte de trava på framåt, sen ut på långsidan ska de korta upptraven till "tömkörningstrav" som man kan gå bakom, och gärna in i en öppna, sen kan man även göra volt mitt på långsidan där de får trava framåt, och sen kort kort aktiv trav på "raksträckorna" (gäller även kortsidan). Volterna kan man säkert göra i galopp oxå, ska pröva det på P nästa gång :)

Idag får hästarna vila, imorgon ska jag ev ta mig iväg till ridhuset och skutta lite med båda, sen hoppas jag på svalare väder så jag kan ut och galoppa i helgen!!




Kommentarer
Postat av: MADDES

Kikar in och önskar dig en fin kväll! Hur mår du?

2010-07-10 @ 22:08:19
URL: http://maddisenj.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0