Fina fina P!

Har jag inte en underbar dressyrbana så säg? ;)

P kändes riktigt riktigt fin idag - det märks att han inte gillar värmen, för han är mkt piggare och framåt nu när det är svalare. Gjorde iaf lite dressyrövningar, skänkelvikningnar både på diagnolan och hörnlinjer. Varierade även lite ställning i skänkelvikningarna för att variera lite. Tränade även lite ryggningar. I början strävade han emot mkt, men då använde jag mig av ett tips från Anna - börjar med att göra framdelsvändningar, ett par steg för varje skänkel och låt hästen aldrig stanna upp. När den är lydig för skänklarna i framdelsvändningarna, stanna då upp hästen och gör försiktigt rygghjälp. Detta hjälper jättemycket på P som då ryggar avslappnat och bra.

Sedan gjorde jag även lite galoppfattningar ur bakdelsvändning, och avsaktning in i bakdelsvändning (och försökta hålla mig på liten liten liten volt i galoppen). I vänster gick det bra, lite snabbt. Åt höger var det lite segare och jobbigare, fick ha honom ganska rak i fattning och avsaktning. Gjorde även tempoväxlingar i båda varven, utan att han fick länga ut halsen och försökte tänka på att ha samma takt i galoppen, den blir lätt lite kortare i vänster än i höger. Flyttade bogarna i galoppen på diagonelrna, och red förvänd i hörnen - dvs böt till förvänd innan jag kom ut på långsidan. I slutet fick han lite belöning då jag gjorde lite byten, red på ca 10 m volt och böt mellan försökta ha honom rak hela tiden så inga bogar flöt ut. Han gillar byten och taggar till men behöll ändå lugnet!! Summa summarum så kändes han riktigt fin, lyhörd och alert idag! Gullig P!!

R fick vila, imorgon ska jag och Rs ägare iväg till Brantshammar och trimma lite markarbete, ska köra lite gymnastik med P oxå - kul med sällskap!

Har en rolig film på P oxå som jag ska försöka lägga upp här från tiden då vi stod på LL. En liten klurig pålle den där gula saken, det är allt jag säger!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0