Träningsvärk!

Gah, vilket träningsvärk jag har! Men skönt är det!

Igår så tömkörde jag P på vägen, och sedan fick han galoppera lite på volt över ett block på banan. Tömkörde på det raka bettet och han kändes riktigt fin. Ska nog börja med att tömköra dagen efter att han har vilat, för han brukar vara så jädrans pigger då (kul, men inte när det går till överdrift). Emil red jag på banan, gjorde massa avsaktingar och igångsättningar från skritt - trav - skritt för att han skulle ta skänkeln rätt och inte slå mot den. I galoppen tränade vi på att svänga. Han skjuter gärna ut hö bog, vilket gör att svänga till vä är svårt (och när han tycker det blir jobbigt stannar han och bockar - dock så gör han det så jädrans långsamt så det är inget svårt att stoppa det). Så han fick gå mkt rak och lite motställd och så svänga med skänkel och lite trycka uttertygle mot halsen. Gjorde ltie byten oxå vilket gick bra:)

Idag red mor och jag ut (red Emil) och klättrade lite, sen gjorde jag lite samma jobb som igår på banan fast kortare bara för att checka av, och det gick mycket bra! han lär sig den lilla (stora) drummeln :)
P red jag för Anna Axelsson på lilla lundby och det gick så jäkla bra!!!!! han var super fin!!! :D
Red på det raka bettet idag, och vi red mkt förvänd galopp i början och tänke bog in och rumpa mot väggen längs långsidorna samt ställd utåt - där fick jag lite lyfta handen uppåt för att han skulle jobba loss i bogarna och lyfta upp frambenen mer (svårt att förklara). Han skjuter mig lite till vä - så i förvänd vä galopp måste jag vara noga med att inte vika mig i vä sidan, så jag fick kolla innåt och på hans högra öra :)
Sedan gjorde vi samma tanke i rätvänd galopp, bog in rumpa ut och ställd mot väggen - där fick han verkligen kämpa uppåt frammåt med innerbog och framben!
Efter det gjorde vi lite skänkelvikningar i trav, samt travade i "2ans växel" längs långsidan där jag och han tränade på att han skulle ta stöde längre fram, dvs lyfta upp frambenen och bogarna mer. Efter det red vi ner honom i form, med samma långsamma tempo. Kort sagt - duktig pålle! Imorgon är det hoppträning för Annette :)

Ska lägga upp ett inlägg på ngt som jag inte klarar mig utan i vinter, efter det ska det bakas kanelbullar till hovslagaren imorgon!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0