Rida rida ranka!

Idag har jag hunnit med att rida alla de 4 inplanerade hästar, mocka åt P, G och Emil, hjälpa till med insläpp samt kört in en ensilagebal i stallet för tining! Ms tidseffektiv, eller? Har precis duschat vaaaaarmt, mina tår var med lika isbitar...

Triumf fick sig en tur med Maggan och Madde i skogen först, sedan red jag honom i sommarhagen på Lilla Lundby, han fick trava runt några vara och balansera sig själv. I galoppen galopperade jag långtsamt (dels eftersom han gärna ville dra iväg, och dels eftersom det är nyttigt) men ändå med bra "tryck", han tyckte det var lite jobbigt i uppförsbackarna, så där fick jag smacka på lite, men annars gick det bra:)
Emil red jag på vägen utanför vårt stall. Efter att vi skrittat fram så började jag rida skänkelvikning över vägen i skritt, några steg i trav, sakta av och skänkelvikning åt andra hållet. Det gick riktigt bra, han lyssnade bra på sitsen i avsaktningarna. Fortsatte med skänkelvikningar fram och tillbaka över vägen även i traven, och han slappnade av bra för att vara Emil och att man rider ut själv. Gjorde sedan två vändor i varsin galopp, en vända skritt och sen två vändor till i varsin galopp - och han gjorde riktigt bra fattningar till höger galopp, en gång så försökte han fatta vänster, men ett snabbt "hoo" av mig och avbrott och sen en kvick skänkel för höger galopp så gick det utan problem!
P skrittade jag ut med och klättrade i backarna upp och ner 4,5 gånger. Tog även lite trav i hans takt men mitt tempo, och det gick riktigt bra. På hemvägen blev det mysskritt på lång tygel. Red på den raka jaktstången idag.
G fick sig en skrittur med sällskap utav Manne och Camilla. Haha, hon fick testa tålamodet eftersom Manne skrittar så mkt långsammare än G, så hon fick gå i hans tempo! Ibland kände jag hur hon blev lite frustrerad, men hon började frusta kanska så snart, så lite skönt kan hon ha tyckt att de var! Hon fick skritta i form hela tiden (dels för att det är nyttigt för henne, och sen bromsar det henne lite så hon ruschar inte bara på hennes tempo). Henne red jag på det raka pessoat (tyglarna i mitten ringen) samt med en thidemantygel (som går genom den "vanliga" ringen). På henne måste man byta bett fruktansvärt ofta, hon liksom "äter igenom" dom och blir "okänslig". Men generellt går hon bäst på raka bett - förmodligen för att de ligger stadigast, och är mjukast, trots att de kan vara ganska skarpa så som pessoat, pelham (vilket hon inte funkar på längre) eller jaktstången (som har tungfrihet och bara används vid hoppning, just för att de ska funka längre).

Ska strax åka hem till Linn och få en gratis middag, samt se på Melodifestivalen, ska bli trevligt :) Men imorgon blir det upp tidigt, har både morgon och lunch-passet i stallet, ska försöka komme iväg till ridhuset, kanske hoppa P igen, men G behöver sig en genomkörare hon med!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0