Pigg Pålle!

Idag tänkte jag till, och åkte till ridhuset. Var ett smart drag eftersom han var ganska så pigg, och förmodligen hade blivit odräglig ute på vägarna ;) Däremot så blev energin perfekt med ett litet plus inne i ridhsuet! Värmde upp lite lugnt, hittade takt och tempo. Hade ställt upp ett block över medellinjen som jag red som i en 8 över i galoppen när jag värmde upp där. I traven red jag mkt serpentiner och fokuserade på att ändra riktning på honom med höfter och axlar - och det gick rikigt bra!!
Sedan gjorde jag lite förvänd galopp övning likt de jag gjorde för Anna i tisdags, och det kändes bra - behöver en uppfriskning imorgon då vi fick en reservtid igen, måste få påminnelse om min sits när vi gör den övningen. Tydligen, när jag rider förvänd vänster och rider honom i en vänstersluta på långsidorna, så böjer jag mig i vänstersidan midja - så jag fick order om att titta på hans högeröra och verkligen räta upp mig!

Iaf, idag då. När den övningen var klar fick han en pustpaus, och under den kom jag på följande övning:
Jag red in på diagonalen i rätvänd galopp med lätt sluta tanke - hoppade över det lilla blocket och gick in på en liten volt - så att han var tvungen att byta galopp över blocket från slutan - sedan över blocket igen och höll kvar samma sida galopp som jag hade på volten och flyttade honom för innerskänkel ut till spåret igen på diagonalen (se bild). Gjorde denna några gånger åt varje håll och tyckte den funkade bra. Att tänka lätt sluta där innan volten hindrade honom från att gå på dubbla spår in på volten och i bytet (vilket gjorde att byta till vänster var svårast, bla pga på att jag måste vara noggrannare med min sits där med, kom på mig själv med att titta ner!!! Vilket är förbjudet!!) Sedan gjorde jag bara några tempoväxlings checkar i galopp, och sen "coolade" vi ner med en långsam avtravningstrav :)

som sagt, sluta tanke in på diagonalerna, galoppombyte över blocket och in på den lilla volten, bibehåll den galoppen och över blocket igen samt flytta för innerskänkel längs diagonalen ut till spåret och upprepa! Red honom så att bogen "flöt iväg" lite när jag flyttade för innerskänkel, så han fick ta i med frambenen.

Summa sumarum: Fin P!!

Emil red jag ut och klättrade i backarna på, mest skritt men han blev svettig ändå ;) upp och ner 5,6 gånger och sedan skrittade vi hem:) 

Nu ska jag hem till Linn och säga grattis, för hon fyller 20 idag!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0