Markarbete

Kom iväg till ridhuset på fm med P, och som tur var så stod det lite hinder framme, så jag bara lade till lite bommar så fick jag min övning (se skiss, de gröna är blocket och de röda är travbommar). Skönt att slippa både bygga fram och bort, hehe.


Jag red fram som "vanligt", dvs kolla gas, broms och svängar. Sedan galopperade jag lite på en volt i båda varven över det lilla blocket som stod där. Han var lite oengagerade i början, så jag fick "väcka" upp honom lite, men sen gick det bra.
Travhoppade sen krysset och öxern (som vi hade som ett litet räcke i början) på en 8a några gånger, sedan höjde far krysset och räcket lite, och tillslut lade han upp räcket till en oxer. Krysset var väl  kanske 100 eller ngt (man mäter ju kryssets höjd från mitten av bommen!) och oxern var väl kanske 80 cm bak eller ngt. Sista två 8orna var han riktigt fin! Så då gav jag mig, hade tänkte ev hoppa de lite i galopp men han kändes så fin så då fick det vara bra så :)
Kom på mig själv att jag travade honom alldeles för fort in i serierna, blir lätt så när jag bara rider ute, att jag rider i lite övertempo, vilket gör att han fick lite trångt på travbommarna. Men sedan satter jag mig ordentligt ner i sadel och fångade upp honom i traven så han fick gå in i lugnare takt - och det var då han blev super! Learning by doing. Jag hade 2,4 mellan travbom och hinder och ca 1,10- 1,20 mellan travbommarna. Gillar att ha fler travbommar framför får då kan hästen inte "springa" iväg lika lätt mot hindret.

Emil red jag på vägen bredvid golfbanan, samma som igår fast den här vägen är längre än den som går till gården, så det blev lite mer. Men han kändes superfin! Inte alls trött eller så, men det blev han efteråt och alldeles svettig. Vi ska upp sen igen och ta av honom fleecarna samt sätta på P hans nattpaddar. Tror mor ska longera eller tömköra G oxå.

Njut av vädret nu!!!!! :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0