Lyrisk! Dressyrträning för Anna Edin-Axelson!

P var bara så jäkla fin idag!!! herregud så bra det kändes! ÅH- min lille grismule!

Iaf, hade samma tänk som förra gången, red lite förvänd galopp och tanke förvänd sluta (bogen in, ställd mot långsida och putta rumpa ut), och lätta i "innerhanden" (dvs ytterhanden om man ser till galoppen), vilket funkade sjukt mkt bättre än förra veckan.
Gjorde även en del byten, till höger sitter det klockrent, men till vänster skruvar han sig lite, så där fick jag tänka rakt hals, och lite högersluta in på diagonalen, fast inte för mkt högerställd. Eller som det till slut blev i vår meningsutbytning "så jag ska tänkte högersluta, högerställd fast inte högerställd?" "aa, precis!" hehe ;) Men få böt han perfekt, genom hela kroppen - vilket kändes! - och rakt!

Vi gjorde även skäneklvikningar som sist, där jag fick variera att ha honom rätt och felställt på diagonalen, vilket var enklare undan för vä skänkel, även fast han flyttade bättre för hö skänkel men den var "skörare" och jobbigare - men när han kom rätt kändes det kanon!
jobbade sedan honom lite i långsam trav där han fick sträva upp med bogar och framben.

Dagens att tänka på:
-Jag måste jobba på att släppa ner hälar och knän. "Öppna upp dörrarna" som Anna säger, både via händer (se till att han tar stödet längre fram) och genom att lossa insida lår (eftersom jag är stark i mitt säte så är detta svårt)
-fortsätta som förrut! Se till att han tar stödet längre fram. Jobba på min sits så jag inte viker mig i vä sidan.
-se till att Ps återhämtning är lika viktigt som träning (vilket jag gör, han har ändrat scheman betydligt)

Emil red jar först ut och klättrade, sedan körde jag lite galopp på banan. Han var pigg som fasen, men kändes ändå ok. Red på två-delat Pessoa med ringarna i den "normala" ringen, dvs högst upp. Kändes bra, förutom att bettet är för stort (som sagt, det är ju inte min häst, så jag tar de material som ägaren har). Men imorgon ska ja pröva honom på ett två-delat bett med D-ringar samt kopparrullar på. Ska bli intressant, hade de sist på min ponny för typ 10 år sen.... åh, ponnyn! <3 RIP <3


Vattnet hade frusit inne i sadelkammaren oxå, så hästarna fick stå inne lite extra idag för att värma upp stallet - men inte klagade de (de hade mat konstant), men däremot vi som mockade ;)

Kommentarer
Postat av: borasryttaren.blogg.se

sv: tack så himmla mycket för tipset :D



Ska inte använda pelhamet i hoppningen provade bara lite ska använda det när jag rider ut och när jag ska rida träng för han blir så jäkla stark då :P

2010-02-23 @ 21:13:00
URL: http://borasryttaren.blogg.se/
Postat av: ponnymamman – Nytt på bloggen: Bloggbiblioteket – Registrera din blogg nu!

Så härligt när det lixom faller på plats!!

Kul! :)

...ska kolla efter de där sporrarna på GHS! :)

2010-02-23 @ 23:26:04
URL: http://envanligponnymamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0