Lördag

I går så red jag både Emil, P och Triumf, så jag tänkte ta de i en liten lista:

Emil red jag ut på med mor, vi skrittade första en runda och sedan tog vi lite trav bredvid golfbanan fram och  tillbaka. Jag skrittjobbade honom lite på banan sen, kändes att han hade vilat två dagar..

P tömkörde jag på vägen ca 30 min, mest i trav. Vi gjorde öppnor där och serpentinbågar över vägen samt mkt övergångar skritt-trav-skritt. Han var superfin!

Triumf hoppade jag tillsammans med Matilda, efter att vi hade skrittat ut en sväng först. Han var mkt pigg i början i ridhuset (gick dock som en spänd kyckling ute den lilla mesen) och kändes fin. Han sprang iväg lite i vä galoppfattningar i början, men det tog två varv på volten så satt de med. Följande hinder ställde vi upp:

 Vi började med att rida travbommarna bara på en volt, fattade galopp efter på den "öppna" delen, bröt av och travade bommarna sen igen. Efter de red vi som på en större mittvolt över det på den vänstra långsidan - galoppbom hinder galoppbom med 3.20 mellan bommar och hinder (som var typ 80 cm) - och de gjorde Trulle super! Han är en riktigt kanonkula och super spänstig!
Sedan gjorde vi travhoppningen lite grann, hindret var väl är oxå runt 80-90 cm. Där hade de lite jobbigare eftersom fler travbommar tvingar både ryttare och häst att vänta vilket är svårt och man måste våga ligga kvar. Matildas häst fuskade ngn gång och "skippade" sista travbommen innan hindret, vilket är just det som är svårt här för hästarna - och otroligt styrketränande! Jag gillar fler travbommar eftersom jag har haft en häst som bara kastat sig över om det är en travbom, alt fuskat och galopperat in. Det funkar inte med flera, alltså blir det jobbigare eftersom man "tvingar" de att trava hela vägen in.

Sedan höjde vi upp räcket på den högra långsidan och oxer lite, runt 110-115 och rullade på det ngra gånger, Trulle kändes kanoners!. Red på galoppövningen på vä långsida (i hö varv), högervarv på räcket och sedan högersväng på oxern, lite snävare dit. Gick super! Sedan böt jag håll och red i vä varv över galoppövningn på vä långsida, vä varv på räcket och sedan en liten knas vä-sväng på oxern (runt galoppbommarna) och det gick lika bra! Matildas häst gjorde oxå supersprång, de har verkligen utvecklats! 

Det som är lite svårt på Triumf är att han har svårt att byta galopp. Förmodligen för att han har långa bakben så hinner han inte med, och då har det nog piskat honom. Detta tror jag dels för att han får panik så fort man håller i ett spö, samt att han blir stressad vid byten. Igår, när han landade i fel galopp, så gav jag han en byteshjälp vilket gör att han byter fram, travar bak några steg väldigt spänt och sedan fattar rätt galopp bak. Men jag kände att ju lugnare jag var i detta moment- desto lugnare blev han och travsekvensen bak blev kortare. Gjorde lite samma från förvänd galopp oxå. Undrar om detta inte är enda sättet att komma tillrätta med det, ge honom en snäll hjälp och sedan bara vara lugn och berömma efteråt! Vi ska fortsätta jobba på den här fronten!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0