Klättring och tömkörning

Morgonfodrade hästarna idag, sedan tog jag ut P på en klättertur, och jäklar vad pigg han var (iofs blåste det en del), men det var energi i hela hästen! Skulle tro att han avreagerade sig lite på att han fick stå in lite extra mednas jag tog ut de andra - han tycker nämligen att han ska få gå ut först av alla, annars blir han råförbannad, hehe ;) Men vi klättrade rejält i backarna, 4,5 ggr upp och ner och det är inga små fjutt backar vi snackar här, utan ca 20-30 m långa och kraftigt branta. En är det dessutom så mkt snö på (och den är rak) att man kan galoppera lite uppför, vilket tar ganska så mycket så det gjorde vi bara en gång. Sedan fick det bli lite galopp på banan för att han skulle få rasta sig lite mer, den pigga lilla grisen!

Tömkörde Emil igen, och spännde denna gång in honom lite annorlunda. Igår hade jag graman på utsidan (ej mellan benen), men idag tog jag yttertömmen direkt genom ringen och till bettet, samt ledande på innertömmen, och det gick mkt bättre. Eftersom jag inte visste hur han var så tog jag gramaninspänning igår för säkerhetsskull, men det behövdes inte som sagt. Han var mer framme i formen idag, och super duktig! Han fattar inte riktigt än när man ska gå rakt fram, så jag gick på en liten volt bakom honom så han fick trava riktigt sakta och försöka få snabba rappa bakben, och det gick riktigt bra, fast han orkade inte så pass länge :) Sedan gjorde vi lite trav-skritt och galopp-trav övergångar som oxå gick riktigt bra. När han väl kommer igång med de långa bakbenen är han nästan svår att få stopp på, som ett jättetåg som bara tuggar på :)

Tror att mor skull longerna G med pessoalongen i em sedan, hon är inge rolig att rida på morgonen eftersom hon är ganska så stel i bakbenen då, så henne brukar vi alltid släppa ut i hagen först, även om det bara är 30 min. 

Nu ska jag ta mig till Ica Hörnan och ta ut lite cash, sen väntar det galej på nation ikväll! Hörs imorgon! 

Kommentarer
Postat av: fridan

ooj men gud! tur att ponnyn blev bra i alla fall då! det var inte din ponny?



oj vad "kul" att höra någon med liknande åkomma!! kalles försvann ju dock på sommaren men att det kan va en slemsäck som reagerat låter vettigt :) okej ni behövde läkarintyg för att få tävla med det? annars gick hästen inte igenom vet-bes på tävling eller?

2010-02-12 @ 17:37:37
URL: http://kaloescha.blogg.se/
Postat av: Jenny - fotograferande hästtjej

sv: åh vad kul att ha så många hästar att kunna variera sig emellan :)



tack så mycket!



Kul att ha sådana rejäla backar att kunna träna i ändå. Vi har bara en liten pulkabacke och den måste man upp och ner för minst 20 gånger för att det ska ta något, haha! :)

2010-02-13 @ 09:24:58
URL: http://jennystoa.blogg.se/
Postat av: fridan

hhe joo :) dom kollade lite konstig på oss också ibland kan jag säga !!



hur många hästar har ni nu?

2010-02-13 @ 14:28:35
URL: http://kaloescha.blogg.se/
Postat av: Sara - Gotlandsryttaren

sv; Okej bra, det skulle va jättekul att se :)

2010-02-13 @ 15:32:25
URL: http://gotlandsryttaren.blogg.se/
Postat av: fridan

oooj då har du massvis med hästar att hinna med! hur hinner du??? :o tänkte, borde va svårt o hinna om man har skola eller jobb med?!

2010-02-13 @ 18:08:03
URL: http://kaloescha.blogg.se/
Postat av: Carro

SV: Jag jobbar också på en restaurang och vet exakt vad du pratar om! Har börjat gymma nu med mycket bodypump men tyvärr finns det inte Core på det gymmet och spinning är för jobbigt :) haha! Dock har jag inte ont längre, otroligt skönt!

2010-02-13 @ 22:13:53
URL: http://carolinajohanssons.blogg.se/
Postat av: Carro

SV: Haha jo jag vet jag vet! Måste prova men känns otroligt icke-lockande. Dock behöver jag det för konditionen :)

2010-02-14 @ 08:28:54
URL: http://carolinajohanssons.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0