Hoppträning Pondus

Igår var det omhoppningsteknik som stod på schemat för Annicas träning med Pondus. Följande bana stod uppställd, där vi red fram genom att i trav:
Rida volter runt hinder 8 och 3 samt skänkelvikning in mot medellinjen på långsidan runt hinder nr 4. I galopp red vi fortfarande volter runt hinder 8 och 3 i lätt sits, och sedan samma sväng in mot medellinjen på långsidan vid hinder nr 4 där vi hade förvänd galopp in, med sluta tanke in mot mitten samt öppna/skänkelvikningstanke ut mot spåret igen. De röda strecken är travbommar med ganska så långt avstånd mellan (skulle tippa 2,30-2,40) där vi, både i trav och galoppuppvärmning, travade över och fick hålla lite friskare tempo samt längre steglängd.

 Hinder nr 1 var först tre travbommar (normalt avstånd) och där red vi som på en 8volt, över dom runt hinder 4, över travbommarna, runt hinder nr 5. Allt eftersom så kortade vi vägarna (innanför hinder 4 och 5) och sedan kortade vi så mkt vi kunde. Det byggdes sen upp till ett litet räcke där vi red samma vägar, först lite längre, och sedan korta dom.
Efter det så red vi hinder 1, vä sväng på hinder 5 (som var ett räcke då), och sedan innanför hinder 8 och 1 till hinder nr 4 (åt andra hållet nu då). Vi gjorde sen samma sak, fast hinder nr 1, hö sväng på hinder nr 4, och höger sväng innanför nr 1 och 8 till hinder nr 5 som nu var en oxer. Första gången hade vi ett litet missförstånd där, jag var inte tillräckligt noga med vägen (Pondus var nästa på väg till nr 8 när jag tog ut svängen) och han försökte smita förbi nr 5 på vänster sidan. Men andra gången var jag mer noggran med ytterhjälperna och han var med på att hoppa nr 5 oxern.
Sedan red vi banan. Första gången var Pondus lite stel och hoppade itne ut över oxrarna, men andra gången var han mer igång och hoppade bättre. Man får tänka på att han är 19 år så att även om man håller igång honom under väntetiden så stelnar han till och det tar några hinder innan han kommer igång. Jag red på ganska normala 5 mellan hinder 3 och 4, men fick 6 språng mellan 5 och 6, bara för att kunna svänga tvärare på hinder nr 3,7. Mellan 7 och 8 red jag på 7 språng sedan vända ja innanför de röda bommarna (det var mer avstånd än vad min skiss visar) och avslutade med en bra ridning på hinder nr 9 båda gångerna. Pondus var ganska på, så man fick vara försiktig med gasen på finishridningen. Red även innanför hinder 1 och 8 efter nr 4 påväg till nr 5. Att svänga snävt är ngt som Pondus är bra på. Men han kändes som vanligt, men mkt piggare. Dock hade jag lite svårt att sitta emot ibland iom att min högerskänkel inte var i tipptopp :/ men en helt klart över godkänd träning :)

Emil red jag ut och galopperade på vägen bredvid golfbanan. Red fram lite, sedan körda jag två sträckor 8en i varje galopp), vila en sträcka, sedan två sträckor igen och sedan trava av och avsluta. Red på ett tvådelat bett med kopparrullar på samt D-ringar, och det funkade riktigt bra!! Ska fortsätta med det ett tag nu, men idag ska han få vila, ska borsta honom ordenligt för nu har han börjat fälla!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0