Hoppträning - P

kom iväg och hoppade för Annette som sagt, och det blidde första gången vi hoppade riktigt i galopp och han kändes riktigt fin, lite övertänd ibland så han sköt mig lite ur sadeln när han studsade, men hoppade bra :) När vi red fram gjorde jag mkt volter så han fick böja sig runt innerskänkeln och gå långsamt och vila på steget (små små volter runt hindren), och i galoppen öppna längs långsidorna och lite byten. Vi fick välja om vi vill gå öppna alt ställa utåt och putta in bakdel, och eftersom jag har lättare för att putta in rumpan så valde jag att rida öppna, vilket han oxå har lite svårare för, ffa i vä varv (fast det kan ju bero på mig lite oxå).

Vi gjorde följande övningar:

 Började som sagt att rida över de gröna blocken, för att få ut hästarna i hörnen ordentligt, på långsidorna red jag öppna. Han hade lättare i hö varv, mene fter ett tag i vä varv fick jag honom bra runt vä skänkel och han gick inte på dubbla spår. Travhoppningen gjorde han prima, vi ahde lite kortare avstånd mellan travbommarna och hindret för att de inte skulle kunna springa in så jag fick verkligen fokuser apå tempot.  Jag hoppade aldrig hela långsidan (Övning 1), utan tog räcken som på en liten båge i båda varven, han taggade på som fasen i början så jag fick göra halt några gånger, men sedan coolade han ner och hoppade på bra.
Övning 2 var lite lurig, för man fick välja 4 el 5, men eftersom det var 3 lite korta efter och skarpt vinklat + att hindret kom fort, reda jag på 5 för att ha mer tid på mig, och han skötte de galant! Då fick jag perfekt till hindret efter, kunde bara rida vägen och "glida på".
Övning 3 var inte så svår, gällde bara att hålla vägen (som mellan de två sista hindrena i övning 2), sedan vända tillbaka på ett lite hinder och ut i vä varv. Det var vattenmattor under det första hindret i övning 3, och han kollade till lite, men inget allvarligt - bara registrerade att de var där.
De andra hoppade en bana sen, men jag gjorde inget mer - han kändes så fin!

Ska lägga upp det jag gjorde på träningen med Pondus sen, nu måste jag till skolan!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0