Hoppträning P 17/2

Ja, idag var det lyxträning! Bara jag och Vicky på sin 4aåring :)
Här kommer iaf skissen på dagens hinderövningar:

Ja, vi började att trava över travbommarna. Jag checkade av honom genom att variara att sakta av till skritt alt. fatta galopp mellan travbommarna och sedan sakta av/sätta igång igen. På den "fria" långsidan galopperade jag honom och kollade lite tempoväxlingar och byten. Sedan byggdes bommarna upp till studs som vi red först längs långsidan, varierade att rida på 7 el 8 språng mellan (eller nej föresten - först var det bara  två små räcken som vi skuttade över, då red jag på 6, 7 el 8 - varierade lite). Efter det hoppade jag hinder 3,4,1,2 (nu en oxer) lite lågt - men fick inte till svängen första gången från hinder 4a (studs) till 1, så när jag tog om det och fick ut honom och runt honom runt innerskänkeln bättre samt red ut bågen till 2an så gick det bättre. Tog långsidan 6 och 7 då med på 5 normala språng.
När vi red den lilla banan (på typ 90 cm) så var det svängen fr. 4 till 5a5b som var svår att få till, han flöt ut lite i den svängen, men inte så farligt. Från 5b fick man göra en "barbapappasväng" till hinder nr 6, och när jag då flyttade honom runt innerskänkel kom jag nog åt honom lite mkt med sporren för han surnade till och drog på en rejäl spark samt två kralliga bocksprång! Hehe, surmulen! Men vi la en volt och fortsatte lugnt vidare utan problem.
Jag provade mina nya Mark Todd sporrar, och jag tyckte de funkade riktigt bra! Var nog inte riktigt van vid dom, och tryckte till lite mkt med högerskänkel i svängen där han surnade till så det var nog därför. Men jag inbillar mig att de funkar, ska ha de vid träning nu ett tag tänkte jag, främst hoppning där farten inte är problemet om man säger så ;)
Men han hade lite träningsvärk tror jag, han var sur som attan innan vi åkte (stod och små grinade mot mig), men när vi väl kom igång och han mjukades upp blev han tokfin! Super i munnen, med i bak, pigg och frammåt, taggad - jaa allt det där man vill :)

Tyvärr blev det ingen Pondushoppning idag, hann inte ut :( Vi kom hem från Annette strax innan kl 20, och Pondus grupp börjar kl 20.. Jag hade inte hunnit även om Maggan hade ridit fram så hon fick rida sin häst själv idag ;)

Nu ska jag sova - imorgon är det återbesök hos naprapaten!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0