Tips - Galoppfattningar i uppförsbacke

Igår så fick P sig en skritttur i skogen, klättrade ngn gång upp och ner oxå, vilket var lite halvjobbigt tyckte han men han frustade skönt när vi kom ner. Någonstans tror jag han längtar till att jobba igen ( hoppas jag...). Men, hehe, lite taggad är han. Förra året när jag satte igång honom använde jag mig av en sak Erik Berggren sa när han jobbade på Strömsholm. Då berättade han att han brukade göra galoppfattningar i uppförsbackarna där, för att försöka efterlikna de hästarna gör i upphoppet mot hinder. In med bakdelen och se till att de tar ett pa rejäla spänstiga språng uppför, sen sakta av och göra om (beror på backens längs såklart). Och lägligt är en av våra backar hyffsat rak och jämn, ffa med snö på, så det gjorde vi mkt förra året och jag tyckte det gav resultat samt att hopptränaren tyckte han såg mkt stark ut när vi började hoppa. Och det kommer lilljäkeln ihåg, för igår var det han som stod och gjorde små hoppsa-steg uppför backen i början, innan han fick ge sig och skritta. Sött.

R fick på med pessoalonge på banan, idag får han vila för hovslagaren kommer så nu äntligen får han snösulor! Det är Ps tur att få det på måndag.

Om det inte blåser för mkt så tömkör jag P idag, annars rider jag igen. Lite lättare att hantera skygghetsskutten från hästryggen och inte från marken med 16m töm mellan sig och hästen. T får en tripp till ridhuset och är det tomt ska vi skutta lite småstuds hade jag tänkt:) Efter det - julbord (inte äta, utan jobba.)!

Kommentarer
Postat av: warnmark -hästblogg -Avdentsutlottning!

Sv; Ta gärna reda på lite information innan du kommenterar. Min ponny kanske blir utömd om en månad eller två, beroende på hur hennes ryggproblem ser ut. Och då tänker jag inte investera i en riktig gjord eller riktiga tömmar för några tusenlappar när jag inte ens vet om jag kommer ha användning för det sen.

2010-12-11 @ 19:41:17
URL: http://warnmark.blogg.se/
Postat av: warnmark -hästblogg -Avdentsutlottning!

Sv; Tack för din omtanke. Men ska antagligen inte ha någon mer häst sen.. Så därför köper jag det billigaste jag kan hitta

2010-12-11 @ 20:14:46
URL: http://warnmark.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0