Snöyra

Igår skoddes R = vila för hans del. Åkte till ridhuset med T och travade upphöjda travbommar samt hoppade lite småstuds, varannan upphöjd där, vilket gick bra. Han var laddad i början, men lugnade ner sig när han blev lite tröttare. Fick jobba mkt med att han inte tappade takt in/ut i serierna, för när han ökade takten över travbommarna fuskade han lite och "studsade" över en, och i studsen så drog han på för mycket ut.

P tömkördes på vägen. Försökte få honom lite lägre i formen, vilket är svårt då han gärna dra ihop och upp sig lite när jag tömkör i långsam takt (och han får ju inte trava allt för mkt på än, men lite långsamt ibland går bra). Men på rakt spår på vägen gick det hyffsat, svårare i vä varv. Däremot inne på volten blev han studsboll. Gick fint, men skulle velat haft honom mer framme med näsan. Men det kommer nog när jag får börja rida på lite mer. Men gjorde mkt övergångar skritt-trav så gått vi kunde.

Var idag ute i parken med R och red runt. Han har äntligen fått snösulor så nu gick det betydligt lättare när man slapp hoppa av var 100e meter och kratsa snöstyltor. Han hade ett visst mått överskottsenergi, men det skola nu vara borta (hoppas jag) med tanke på de rörelser och fart han utförde.
P fick vila, har ridit/tömkört honom hela vecka nu så en liten paus var nog bra. På måndag får även han snösulor så då kan jag börja rida lite mer. Första galoppen får nog dock ske i ridhus, även där är det spritt i de små gule benen. Imorgon blir det en skritttur. För R blir det pessoalonge/barbacka. Eftersom hans sadel inte sitter hundra, och jag inte får tag på Sadeldoktorn Jimmy, så blir det så lite sadel som möjligt (idag var jag dock glad att jag tog den!) och så mkt barbacka/gå på lina som möjligt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0