Hela Pojkligan!

Idag har jag ridit hela pojkligan, roligt var det! Började med T och jobbade mig uppåt i strlsordning ;)

T fick gå längs med vägen som äntligen blivit plogad, längs med golfbanan där jag kantrade i lite intervaller. Körde ca 3 min galopp 2 min vila x2. Och han kändes superfin!! Inte alls flåsig mellan intervallerna så vi kan nog öka takten redan nu! Gjorde mkt tempoväxlingar under dom, så han inte bara fick galoppa på hur som haver, och fokuserade på att använda ingen hand alls utan bara sits, och lyssnade han inte så tänkte jag bara "flytta framdelen lite lite in mot mitten av vägen", vilket funkade utmärkt! Lite jobbigare i vä varv då han gärna tjorvade med huvudet, men då släppte jag bara tyglen så han inte fick ngt att tjorva mot och då gick det perfekt!! Riktigt fina växlingar, med tydlig kraft hur och fint mjukt tillbaka utan att länga halsen!! finfin T!!

P gick oxå länges med golfbanevägen, travade och jobbade honom i långsam takt, mkt sidvärts över vägen och att han skulle gå och bära sig själv. körde lite varannan vända galopp (bort från stallet) och sen trav tillbaka en 3, 4 gångar. I traven tillbaka så jobbade jag honom ordentligt så han inte fick springa iväg i "sin" takt, sidvärts över vägen med varierat skänkelvikning och ställning, samt i slutet lite "saxen"tanke.
Fokuserade mkt på min ridning, sits och inverkan på både T och P istället för hur hästarna gick, och vips gick hästarna som klockor, kan ni tänka er ;)

Med R så tog vi oss iväg tll ridhuset, lade ut lite bommar, en på mitten på ena långsidan samt 3 vid mittenbokstäverna på andra långsidan. Han han spänd om en stålfjäder i början, men jag försökte "bara" rida mina vägar så fick han slappna av sen. Gick bra efter ett tag. Red över bommarna samt lade volter in mot mitten över varje så ha fick runda sig för innerskänkel och stretcha ut bogarna ordentligt.
Varierade volterna efter den röda och gröna cirklarna (klicka för att förstora) I galoppen var han superfin, frustade och hade sig, och jag varierade mellan 3 och 4 språng mellan bommarna, men fortsatte hela tiden med volterna. Gjorde resultat, för i slutet var han lös och ledig. Fortfarande spänd i traven tyckte jag, kom liksom inte riktigt till den men får förhoppningsvis rida för Anna på tis, så vi tar det då!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0