Update!

Jag har jobbat en del plus att Erik kommit hem, så därav taskig update. Men nu kommer det!

Onsdag
Åkte med R till Brantshammar. De hade hinder framme så vi gjorde lite basic hoppning och markarb. Travbommar, upphöjda varannan. Travbommar, fatta galopp och hoppa räcke samt åt andra hållet. Hoppa en linje med räcke-oxer-räcke med 3 språng mellan rytmiskt. Hoppa kryss på volt med galoppbom innan efter. Hoppad block med kort anridning samt ett hinder med block under. Han kändes bra, och hade bra galopp. Inte den uschliga takten han får in ibland. Men överlag så var han fin, inga avancerade övningar så, utan mer för att få ett bra flyt.
Åkte med P till Anna. Vi gjorde mkt "snabba bakben"övningar, sedvärdheten, studs, galoppbommar, sen avslutade vi med två räcken som vi red på en 8a och tajtade till vägarna. I början var P skitseg för hjälperna, men kom igång finfint sen! Men han var jäkligt seg i början. Undrar om det har att göra med att vi var hos hovslagaren samma dag, så han var lite sur. Inte att han inte var snabb i bak (som jag trodde), utan att det var en fördröjning på hjälperna som jag inte var van vid. Men Sedvärdheten ska jag göra själv fler gånger - supernyttigt! Fick tänka på att han inte blir för vänster ställd i vänster varv får då tappas hö bak ut och han landar tungt på vä fram, så där fick jag han honom ganska rak och jobba mkt med innerskänkel. I högervarv fick jag påminna mig själv att ta med ytteraxel i svängarna.

Torsdag
R vilade, och P fick en 45 min promenad på asfalt

Fredag
Rs ägare, jag och mor red nere i parken. Gjorde lösgörande arbete på P, i början var han lite i vä tygel (dvs inte igång i hö bak), sen red honom mkt högerställd så han inte hamnar tungt ner på vä fram, vilket lätt händer när hö bak inte är igång. Serpentinbågar, lite sidvärts men mest flytta bogarna. Igångsättningar trav/skritt, flytta bakdelen in och ut (mest ut, in är vi för bra på). Red på en volt och varierade ställning, att han skulle runda sig runt innerskänkel och ställa för sitsen (sitter ner extra hårt på de sitbenet som jag vill att han ska ställa åt), och rida loss bogarna. I galoppen gjorde jag förvänd galopp i början, där han fick variera håll i slutorna och bära sig själv. Efter det här jobbet lossnade han superfint! Han kändes lätt i framdelen redan i början, men nu gån bak igång och stampade in i galoppen. Gjorde sen tempoväxlingar där jag var nog med att börja bromsa med ytterbak och lös innerhand så att jag inte stoppar upp innerfram/bog - gick tokbra!! Se gjorde vi lite byten på en serpentin, model saxen fast med "bara" byten - gick oxå tokbra!! Han kom loss riktigt fint!!

Imorgon ska jag se om jag inte kan rida R på banan, P ska skrittas antingen för hand eller via rygg. Jobbar till 15, sen är det ponnylektion 1530 och sen ska tottosarna motioneras - full rulle!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0