Spontanhoppning!

Hade små planer på att åka till Anna igår och hoppa lite, men där var det för blöt - Men hon ringde senare och sa att vi fick utnyttja en annan ridbanan där hinder stod framme! Så illa kvickt sprang jag ner i hagen, hämtade R och for iväg! Vi hoppade lite studs, 6 st, samt lite små hinder som sen blev en lite bana på 100, 110 max! Och han kändes så himla fin! Han var mkt mer framme och lugn! Inte alls så spänd som han kan bli, ändå var det helt ny plats + att det blåste rejält, så han var inte ett dugg tittig heller - skönt! Men det är han iofs inte när han är framme för skänkeln så som han var idag. Fick massa bra tips utav Anna (GULDkvinna när det gäller ridning!), bla att jag gör som en "knyck" med rumpan i studdsen vilket gör att hästarna accelererar ur, istället måste jag bli mer följsam med armar/axlar så först la jag bara fram handen helt. Det roliga är att då känns det som om jag stör hästen och inte är stilla, men då är jag mer stilla än annars - träna!! Måste nästan få känslan att vara lite "efter" i språnget för jag är så snabb i överlivet. Sen fick vi lite dressyrträning efter oxå och massa små tips att tänka på. Ska rida en del förvänd sluta i galopp och trav!

P tömkörde jag på banan över upphöjda cavaletti (5 st) samt sen lite studs( 30 cm - 60 cm - 30 cm), allt på volt! Han var jätte duktig och vinklade hasor bra och jobbade bra med bakknän över travbommarna, och i studsen hoppade han med samma takt hela tiden. hade lite svårt att få bra avsprång i vä varv, blev lite som i ridningen, lite korta språng och ibland omtramp - men kom på sen att om jag ser till att han håller en bra galopp och liksom för handen med innertömmen frammåt innan, som en "varsågod, ta för dig"hjälp, så klev han av bra!
Men annars är han superlydig när man tömkör för röst osv, så bommar och sånt är inget problem!

Så båda hästarna fick gympa igår! Skönt! Idag ska en lite ambitös tjej i stallet få rida P tänkte jag, hon är superduktig! En så här härlig hästtjej som kommer till stallet halv 8 på morgonen och kan vara där hela dagen och bara pyssla, rida lite, putsa, städa osv. Sånt uppmuntras med mer ridning, hennes högsta önskan är ju såklart en ponny, men hon brukar få hjälpa mig lite om hon vill :) G blev superlugn med henne på ryggen, för hon är så himla lugn och metodisk själv. Ska bli kul att se :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0