Markarbete ridhuset

Åkte iväg med P till Brantshammar idag, och red lite dressyr/markarbete på honom. Han blir alltid lite låste i bogarna när jag ridit på hemmabanan, eftersom den (trots regn) fortfarande är lite för stum (anledningen till att jag inte rider där så ofta). Vilket även stämde. Han kändes inte så låst i bogarna, men stum - som om han nästan dunsade ner på frambenen ibörjan när han travade. Så, efter framridning, red jag mkt lösgörande övningar för bogarna:
I trav:
- red öppnor och varierade ställning, motställd öppna gör att han får lyfta fram och upp innerbogen riktigt bra!
- från motställd öppna så red jag in på små volter där jag fortsatte att han honom motställd, men även puttade rumpan utåt, från detta in i öppna igen på fyrkantspåret
I galopp:
- mkt förvänd galopp, red som på en 8a, men på diagonalerna så böt jag galopp så jag hade förvändgalopp hela tiden genom hörnen
- Förvänd galopp på långsidorna och red sluta åt galoppsidan, för att få fram och upp ytterbogen (om man ser till galoppen, annars innerbogen)
- Förvänd galopp på långsidan, men sluta inåt - dvs i vänster varv har P högergalopp men man rider som i en vänstersluta. Måste anpassas till hästen, så att man inte gör för mkt så att de byter. P hade mkt lättare för detta i förvänd höger, än i förvänd vänster. Man får då upp och fram innerbogen om man ser åt galoppen, annars ytterbogen om man ser till varvet (äh, förvirrande?)

I slutet var han så himla fin!! Lätt i framdelen och lyfte bogarna bra!! Travhoppade lite lågt, 70,80 cm i slutet oxå, med 3 travbommar innan så det inte går att fuska. När jag travade av så kände jag hur sadeln "studsade" på ryggen på honom för att den rörde sig så mycket - HÄFTIGT!! Han var helt lösgörd och supersuperfin! Prima P!

R longerades med pessoalonge på banan, prövade en ny inspänning som funkade bra i traven, men inte lika bra i galoppen - tog den i längsta ringen på gjorden, via munnen (där en "krok" fästes i bettringen, så linan löper genom den) och sedan upp till näst översta ringen. Annars har jag gjort tvärtom - först upp, sen ner om man säger så. Känns som om jag måste gör bildförklaringar till den här, haha!

Imorgon vankas dubbla träningar, markarbete/hoppning för P och R hos Anna!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0