Hoppning för Anna!

Igår då, så åkte jag med P och R till Anna och hoppade lite - gick superbra med båda, här kommer en rapport:

P
Började med att trava bommar på böjd spår och flytta hästen undan för innerskänkel mellan (det var kanske 7 m mellan de två "bomserierna". Hoppade vi studs med fokus på överlivet och att jag ska röra armarna och inte överlivet, vilket jag lätt gör, över studsen. Det gick bra i slutet, när jag verkligen fokuserade på det, men det är svårt!. Sen galopperade vi mkt med galoppbom framför hindret, en långsida med bom-räcke 3 galoppsprång, bom och oxer - vilket gick bra i slutet när jag fick ihop galoppen mot första bommen (var kort anridning) och inte fick honom lång i galoppen. Sen hoppade vi en bana på kanske 110-120, vilket kändes super!! Kände oxå mkt mer nu att jag skruver mig i höfterna över hinder, vilket gör att P skruvar sig med - och de gånger jag fokuserade på att vara rak var han rak(are)! känns skönt att faktiskt känna det för en gångs skull, det har jag inte gjort förrut - nu kan jag börja rätta till problemet!

R
Framridning var det samma här, med travbommar och studs, sen hade vi lite mer galoppbommar här, kort anridning på dom och R var riktigt fin! Fick fram honom bra för skänkeln vilket gör det lättare att korrigera när han tittar - då kan man rida på, annars så blir det bara blaj! Men vi hoppade lite titthinder, grind som var läskig, och la lite tunnor osv under hindrena och han var fin! på ett räcke med tunna under hoppade han typ 140 över (hindret var kanske 80cm), men sen fick han tillbaka språngkurvan igen ;) På R hoppade vi en bana på ca 1m, kändes riktigt bra! Han blir lite snabb i högersvängar, men då måst ejag behålla lugnet!

Vad jag tagit med mig från det här är att jag måste fokusera mer på att inte använda överlivet i hoppningen, mer armar fram istället, behålla lugnet när jag ligger fel  - det är oftast då jag blir snabb, ffa när jag ligger lite nära. På R gjorde jag rätt i framridningen när jag tycker han ligger på i högerhanden, då ställer jag utåt och ser till att han puttar in vänsterbogen mha ytterskänkel så han svänger för skänklarna mer och inte för handen! Då släppar han riktigt bra!

Idag för hästarna vila, imorgon ska R skrittas ut, klättra lite, och kanske lite lättare jogging. P ska oxå klättras. Som egen motion idag så blir det en liten löptur ut till stallet :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0