Diplomhoppning och segertäcke!

Var ute på preimär med R igår, en Diplomhoppning på Stigbergsgård, där vi red 80 cm och 1m. Det var helt sjukt varmt där, som i en gryta där solen stekte och den enda vindpust som kom var när man galopperade!

Men R skötte sig utmärkt hanteringsmässigt måste jag säga, cool lugn och inga lastproblem. Dock gnuggade han av sig tränset två gånger, men då stod han bara snällt bredvid och undrade varför det inte satt på hans huvud.

Inne på banan så var han såkalrt tittig, men det hade jag väntat mig. Red bättre i 1m, då jag var med på honom hela tiden och hade väl bättre tempo. Dock var inte 80cm dåligt, ett stopp på sista hindret i grunden (de hinder jag trodde han skulle titta minst på!!), var väl lite för avslappnad eftersom jag redan var inne på omhoppningen. Fick ingen film från 80 cm tyvärr. Men annars kändes det ok.

I 1m så gick jag fram och visade honom de hinder som jag misstänkte han kunde kolla på, bla de han stoppade på i klassen innan, ett vitt plank med en grindplanka under typ. Då gick det mkt bättre, även fast han tvekade på de plankhindret men hoppade med övertalning. Men - vi var de enda som gick dubbelnolla och därmed vann!!! Av typ 6 starter, men ändå! Så R fick ett supersnyggt segertäcke, fleece insida och mocka utanför med fleecekrage, blått med beiga kanter från Tattini med Stigbergsgårdslogga på - TACK! Inte trodde jag att man fick de :)

Men från 1m har vi en film iaf, den kommer här:



R var överlycklig att banken var med, då tog han i för kung och fosterland! Det roliga är ju att plankhindret hoppas åt andra hållet i omhoppningen, men då var det inte läskigt!!

Dagens bra: R skötte sig utmärkt utanför banan, och att jag red mer i andra klassen så att han faktiskt presterade så som han ska.

Dagens mindra bra: Att jag tog händelserna i förväg på 80 och inte red honom ordentligt, därav stoppet.

Dagens att tänka på: Ha högre grundtempo från början så att han får fram galoppen, då bjuder han mer och tänker inte lika mkt på hindrena och hoppar därmed.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0